Moet de filter in mijn aquarium dag en nacht aanstaan?

Hallo, ik heb een aquarium aangeschaft en nu vraag ik me af of de filter dag en nacht aan moet liggen?
Ik vraag me ook af of de TL lamp een hele dag moet aanliggen, mag hij 's nachts niet uit?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
42.5K

Het beste antwoord

Een aquariumfilter moet dag en nacht aanstaan. In het filtermateriaal zitten namelijk nitrificerende bacteriën die zuurstof nodig hebben. Schakel je het filter uit stopt de toevoer van zuurstofrijk water en raakt de zuurstof op in het filter. Van zodra het filter langer dan een half uur uit staat loop je het risico dat de bacteriën afsterven. Het gevolg is mogelijk troebel water en dode vissen. Die + en - die op je filter staat heeft waarschijnlijk met de doorstroomsnelheid te maken. Wat doorstroming betreft kan je stellen dat die bacteriën de tijd nodig hebben om het afval (ammoniak en nitriet) weg te werken. Stroomt het water te snel door het filter hebben de bacteriën die tijd niet. Het beste is dus wat trager stromend water door het filtermateriaal. Heb je een filter waar echt op geknepen wordt dan kan je 'm dus best op uiterst - zetten. Sommige filters regelen de stroming ook door wanneer je 'm op - zet meer over zichzelf te circuleren en dus minder over het aquarium met als gevolg dat de stroming in het filtermateriaal zelf dus wel toeneemt, in dat geval zet je het filter dus best op uiterst +, na een tijdje raakt het filtermateriaal dan wel verzadigd en gaat het water er ook trager door stromen.

Wanneer alle afvalstoffen uiteindelijk verwerkt zijn door zowel de mineraliserende bacteriën in het aquariumwater en de aquariumbodem en de nitrificerende bacteriën in het aquariumfilter moet je ook van de laatste afvalstoffen af geraken: nitraat en vooral fosfaat. Daar heb je dus echte planten voor nodig wil je het jezelf een beetje makkelijk maken én wil je er geen algenbak van maken.

De TL-lamp moet 's nachts uit! 12 uur aan, 12 uur uit, zowel vissen als planten moeten namelijk hun rust kennen, anders kan het aquarium niet goed draaien. Want ook al laat je het licht de hele tijd branden, ook planten houden het slechts zo'n 12 uur vol alvorens te gaan 'slapen'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Daki bedankt voor het goede antwoord!
ik heb hem nu tussen de 2 gezet (tussen - en +), omdat ik niets zie wanneer hij op - staat.
Nu hij tussen de 2 staat kan ik wel beweging in het water zien, of is dat niet echt de bedoeling?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beweging in het water is niet echt nodig. Ik zou namelijk echte planten in het aquarium zetten als ik jou was en als je dan voor teveel beweging zorgt (aan het wateroppervlak) dan heb je weer veel CO2-verlies en laat dat nou net een voedingsstof zijn voor planten. Waarschijnlijk gaat het om een filter waarop je de doorstroming knijpt en dan zou ik het op uiterst - zetten. Anders moet je eens vertellen om welk type filter het gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ja, het filter moet dag en nacht aan staan. Er ontstaat een micro klimaat in het filter en deze zorgt voor goed viswater. Elke keer dat je de pomp enkele uren uit zet sterven de goede bacteriën. filter schoonmaken in aquarium water. Dus emmertje water eruit en daarin schoonmaken. De lamp mag 12 uur aan en 12 uur uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat van de filter klopt helemaal. Ofifantvis heeft gelijk.

Maar ik wil wel aanvullen over dat deel van de lampen.
Ik neem aan dat je planten in je bak hebt staan. Want het is voor de planten dat je lampen minimaal 6 uur moeten aanstaan. Dit is zodat ze kunnen groeien.
Sommige mensen passen hun aantal lichturen aan, aan de vissen die ze hebben. vb een bak van 'evenaars-vissen-en-planten krijgt + 12 uur licht.

Je kan met 12 uur beginnen. Als alles algenvrij blijft, dan kan je het zo laten. Krijg je last van algen dan moet je de duur gaan aanpassen. Bij mij staat mijn grootste aqua op 10 u, het middensoort op slechts 8 uur en het kleinste op 12.

Het gaat toch over een gewoon aqua? Niet over een zeeaqua of zo, want die regels zijn weer anders.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was eigenlijk niet van plan om er planten in te doen. En ja het gaat over een gewoon aqua.
Dus ik moet eerst gewoon kijken of 12u lukt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe langer de verlichtingsduur hoe beter de planten groeien en dus hoe beter tegen algen. Als je verlichtingsduur moet inkorten om algen tegen te gaan ben je dus niet zo goed bezig en is er elders iets niet goed pluis in het aquarium.