Waarom eet mijn kat zo graag champignons ?

We hebben twee poezen. Ze krijgen een keer per dag 'natte voeding' korreltjes staan in een bakje voor zelfbediening.
Een van de twee heeft echter een vreemde gewoonte om champignons te eten. Gewoon rouw uit het bakje als ik alles aan het klaar nemen ben om te gaan koken / als ik nog alles moet wegzetten na het eten.
Dat er soms kip of ander vlees ligt speelt geen rol. Ze wil de groenten.
Ze eet altijd het hoedje op en de steel laat ze liggen.

Mijn andere kat steelt ook graag eten, maar dan enkel vlees. Dat stelen kan ik nog verstaan, kennelijk vinden veel katten dat leuk. ( zou met jachtinstinct te maken hebben ). Maar ik heb geen idee waarom ze champignons eet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tussen 'Natte voeding' en korreltjes moet een punt staan. De korreltjes is droogvoer.

9 jaar geleden
7.6K
fremar
9 jaar geleden
volgens deze bron zou ze dat niet mogen eten:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/103076-wat-mogen-katten-eten-en-wat-niet.html
zondag
9 jaar geleden
Katten zijn ondoorgrondelijke dieren. Ik had er een die dol was op knoflook, een andere die stukjes komkommer en tomaat wilde. Gekke lieverds. ;)
Rieneke1
9 jaar geleden
wat zondag zegt :) Hier liefhebbers van andijvie en meloen. Knoflook is trouwens erg slecht voor katten, ze kunnen er bloedarmoede van krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken een kat die, als zijn vrouwtje een stuk zalm en bloemkool op haar bord had liggen, er met de bloemkool vandoor ging :-)

Het beste antwoord

Misschien omdat het giftige stofje (agaritine) dat in rauwe champignons zit een plezierig gevoel geeft als een kat er heel weinig van binnen krijgt. Ik zou het zeker niet meer geven. Voor mensen is het ook niet goed. Een paar plakjes schijnt geen kwaad te kunnen, maar echt gezond is het niet. In grotere hoeveelheden is agaritine giftig voor de mens en daarnaast mogelijk ook kankerverwekkend. Het advies is om paddenstoelen te verhitten. De agaritine wordt dan gedeeltelijk afgebroken. Ook door paddenstoelen te bewaren in de koelkast daalt het gehalte agaritine.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is niet raar, het blijkt dat een heleboel katten van champignons houden. Het is echter niet bekend waarom. Op een of andere manier prefereren katten de smaak van champignons gewoon.