Kun je aan het gedrag van konijnen zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn?

Wij hadden eerst een vrouwtjes konijn en merkten dat ze een maatje nodig had. Nu hebben we 2 konijnen er bij (die zaten altijd al bij elkaar dus wilden we hun niet uit elkaar halen) en degene bij wie we ze weg hebben zei dat ze beide vrouwtjes zijn. De 2 nieuwe konijnen hebben altijd in een hok geleefd. Nu zitten ze met zn 3en 's nachts in een mega groot hok en overdag lopen ze buiten in de tuin. Na 2 uurtjes achter elkaar aanrennen en een beetje ruzie maken lijken ze nu dikke maatjes. Maar sinds dat we ze hebben (nu anderhalve dag) zien we buiten op de grond rare bruinige vlekken wat geen ontlasting lijkt (zoals diaree) en geen urine. We hebben nog niet kunnen zien van welk konijn deze afscheiding is omdat we een druk weekeind hebben gehad. Dus nu vraag ik me af of je aan het gedrag van de konijnen ook kunt zien of het daadwerkelijk alle 3 vrouwtjes zijn of dat er toch een mannetje tussen zit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

Nee aan het gedrag kun je niet zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn. Over het algemeen zijn mannetjes wat makkelijker in de omgang en de vrouwtjes wat pittiger. Maar elk konijn is weer anders.
Mannetjes kunnen sproeien (doen ze niet allemaal) maar dat is dan niet bruin.

Heb je de beestjes toen je ze kreeg na laten kijken door de dierenarts? Het kan natuurlijk best zijn dat er eentje niet helemaal fit is. Konijnen laten niet aan je merken dat ze ziek zijn. Dat merk je pas op het allerlaatste moment. Dan is het vaak al te laat.
Het lijkt me goed om in elk geval even te informeren bij de dierenarts. Konijntjes zijn zo kwetsbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe wel.
Een vrouwtje (voedster) is lijkt wat drukker: ze graven meer, verzamelen graag het e.e.a. aan papiersnippers of hooi. Van nature doen ze dit niet zonder bedoeling. Het heeft te maken met een aanleg in het geslachtsbepalende gedrag voor het maken van een nest.
Mannetjes (rammelaars) kunnen wat meer temperament hebben. Maar op een andere manier dan een vrouwtje. Ze zullen alleen de grenzen van het territorium wat in de gaten houden. Uit zichzelf zal een man niet gauw veel andere dingen te doen zoeken. Als een mannetje bij een vrouwtje geplaatst wordt zal hij zich laten verleiden om het vrouwtje te helpen met het maken van het nest.
Wanneer 2 rammelaars bij elkaar geplaatst worden kunnen ze gaan vechten.
Het zou kunnen dat in de verschillende rassen qua karakter wat meer verschillen zitten tussen dames en heren konijntjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is eigenlijk maar één gedragskenmerk waaraan je een mannetjeskonijn kunt herkennen namelijk het feit dat zij af en toe luid met de achterpoten op de grond kloppen. Dat geluid maken ze om de aandacht van vrouwtjes te trekken. Eenvoudiger is om gewoon even het geslacht te controleren door het konijn op te pakken in zijn nekvel en dan onder de staart licht op de geslachtsdelen te drukken. Bij mannetjes komt de penis dan vanzelf naar buiten floepen. Bij een volwassen mannetje zie je ook vaak de teelballen.