Wat zijn de beste antikatten-vlo middelen die je oraal kunt toedienen?

Ja, ik behandel mijn jonge katten met (dure) nek-druppels tegen vlooien, maar heb toch elke keer het idee dat ik het niet goed doe ook al vind maar enekel keer vlooien/eitjes na het kammen...). Het is moeilijk om de huid te vinden in hun dichte vacht in de nek, ook al doen we het altijd samen (mn man en ik). Mijn vraag is, zijn er ook goede anti vlooienmiddelen die je gewoon oraal kunt geven, door het voer bv?
Ik word niet goed trouwens van de wisselende meningen over welk middel goed is en welke juist niet! Zo zweert de één bij frontline maar de assistente van de dierenarts zei laatst, NEE, niet geven (i.v.m. resistentie)! Ze raadde advantage aan...

Wie heeft ervaring en kan me HET middel aanraden dat ik oraal kan geven en ik zeker weet dat mijn katten weer (tijdelijk) beschermd zijn?

BVHD!!!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb een moederpoes van anderhalf jaar (net gesteriliseerd en behandeld met stronghold van de DA) met 1 kitten van 4 maanden en een katertje van 15 weken en een poesje van ongeveer 8 a 9 weken, de laatste behandeld met een anti-vlo-spray trouwens.

9 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Veel huisdieren zullen op dit moment vlooien hebben doordat de zachte winter de vlooien niet op een natuurlijke manier om zeep heeft geholpen.
Een kat kan, behalve kattenvlooien, ook andere vlooien opdoen. De konijnenvlo alsook de knaagdierenvlo zijn net zo talrijk.
Over de orale middelen zijn de meningen verdeeld. Bij de een werkt het, bij de ander zijn de bijwerkingen voor het dier niet prettig.
Vroeger bestond er "program". Maar dat werkt ook niet meer.
Je zult rigoreus te werk moeten gaan. En dat wordt een hele klus.
Je kunt op het dier allerlei zaken druppelen en sprayen, maar je zult de omgeving minutieus moeten aanpakken.
Om herbesmetting te voorkomen is tapijtspray een absolute noodzaak. In sommige delen van Nederland is Frontline helaas uitgewerkt.
Hier hebben we goede resultaten met Ecostyle. Er zijn zowel pipetjes voor de dieren verkrijgbaar als omgevingspray. Hier hebben we op de dieren geen bijwerkingen geconstateerd.
Om kussens, schoenen (je ruikt naar dieren dus je hebt kans dat je ze aan je kleren meeneemt) e.d. vlovrij te maken kun je ze in een vuilniszak doen, spray erin, en zo een aantal uren laten staan.
Wat ook kan: een kussen o.i.d. een uurtje in de diepvries. Dan gaan de vlooien die erin zitten in ieder geval dood. Je zult dan wel het kussen nog een keer moeten behandelen met spray om nieuwe vlooien voor te zijn.
Laat je niet wijsmaken dat natuurazijn, knoflook e.d. werken. Daar loopt een vlo niet eens voor om.
Ook droog waspoeder in een richeltje strooien heeft geen zin. Een vlo gaat alleen dood van zeep zodra er water bij komt. De meeste vlooien kunnen ook uitstekend zwemmen. Watertemperaturen van onder de 60 graden kunnen ze met gemak aan.
Een stofzuiger kan een vlo niet opzuigen. Ze hebben heel sterke pootjes met haakjes. Daar kan geen zuigkracht tegenop.
De vlooienlarven leven wel van de uitwerpselen van hun ouders. Als je veel stofzuigt krijgen ze minder voeding binnen. Maar het is ook weer zo dat, wanneer het tapijt en dus ook de uitwerpselen antivlooienspray bevat, de larven die ook weer binnenkrijgen.
Het enige wat echt werkt is vlo middel op het dier en tapijtspray. Houd er rekening mee dat je de eerste maand elke week je hele huis mag insprayen.
Probeer een vaste werkwijze te ontwikkelen: stofzuigen, dweilen, alle kussens wassen of in de vriezer, sprayen. En dit elke week herhalen tot je zeker bent dat ze weg zijn.
Verder zou ik het antivlo middel op de dieren niet overdoseren.