Maakt het tegenwoordig nog iets uit in welk seizoen een kitten geboren is?

Er wordt nog wel eens beweerd dat je beter geen kitten kunt nemen die is geboren in het najaar of winter, omdat deze zwak zouden zijn. Is dat tegenwoordig nog steeds zo? En is dat überhaupt waar (geweest), of is het zo'n verhaal dat klakkeloos wordt doorverteld?

bamibal
9 jaar geleden
11.7K

Antwoorden (2)

Voor huiskatjes maakt dat niets uit: die hebben het hele jaar door voldoende warmte en voedsel.
Voor verwilderde katten is het wel een groot voordeel om in het voorjaar geboren te worden: ze kunnen opgroeien in een seizoen waarin het warmer is, en prooidieren volop beschikbaar zijn, in tegenstelling tot katjes die in het najaar geboren worden, en al snel de barre winter moeten trotseren.
Rieneke1
9 jaar geleden
het is zeer moeilijk om een katje te vinden die niet in de lente is geboren, de meeste katjes zijn van mei. Als er dan eens een katje is de je wil van de winter, dan moet je je alsnog geen zorgen maken. de katjes zijn aangepast aan de koude en kunnen er wel tegen. Later verandert het niets aan hun gezondheid, het zijn precies dezelfde soort katjes als die van in mei. nog veel succes