Er is een borstel te koop, in de dierenwinkels, genaamd de furmenator, die haalt bijna al de losse haren uit de vacht van je dier.
En dan heb je de haren niet meer door je hele huis liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is ook wel echt de tijd van het jaar om flink te verharen. Britten, maar ook Europese Kortharen krijgen vaak als ze eenmaal volwassen zijn een hele dikke ondervacht, die voor die rondvliegende vlokken haar in het voorjaar zorgt. Om de katten te helpen zou je ze het best in zulke periodes met speciale borstels/kammen voor dit soort vachten kunnen borstelen /kammen. Dus geen gewone borstel, die verwijderd alleen de losliggende haren bovenop de vacht. Soms kan een bezoek aan een trimsalon ook een goed idee zijn. Er is een speciale techniek waarbij deze ondervacht onder handen genomen wordt, waarna de kat weer als herboren er uit ziet. Ook voor de kat zelf is het belangrijk hem te helpen hiermee, want die krijgt bij het zichzelf wassen in zulke periodes ook veel te veel haren binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verharen is een normaal proces en veel katten verharen het hele jaar door. Zolang de kat geen jeuk, kale plekken of huidschilfers heeft hoeft er eigenlijk niets aan gedaan te worden.

Bij de dierenarts zijn wel voedingssupplementen verkrijgbaar op basis van speciale vetzuren, die gebruikt worden bij huidproblemen. Het verharen zou hierdoor wat minder kunnen worden. Kammen of borstelen verwijdert natuurlijk ook veel losse haren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de tijd van het jaar. Alle dieren verliezen nu hun wintervacht en krijgen een zomervacht.

Je kunt de kat een keer goed wassen en daarna goed borstelen zodat alle losse haren weg zijn. Maar je zult er zeker nog een paar weekjes last van hebben. Lekker borstelen af en toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker borstelen, en zorgen voor goede, volwaardige voeding. Natuurlijk voorkom je een beetje rui in het voor- en najaar niet, verharen hoort nu eenmaal bij een kat. Trouwens, bij bijna alle dieren.