waarom eet mijn konijn zijn eigen keutel op?

Ik weet dat ze hun blindedarm keutels altijd opeten maar dit keer at hij een gewone keutel. Is dit normaal gedrag voor een konijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook konijnen zijn aan het bezuinigen he
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat er na de eerste worp nog verteerbare voedingsstoffen in zitten en na de tweede worp niet meer, dus die laten ze achter zich...Een goeie recycling van het voedsel dat alleen het onbruikbare blijft liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de natuur wordt er niet gemorst met voeding. Dieren doen het op dit vlak stukken beter dan de slimme mens.

Het beste antwoord

Dit is nodig omdat niet alle voedingsstoffen en energie bij de eerste darmpassage uit het voer gehaald kunnen worden. Grote onverteerbare delen worden gelijk uitgepoept. Dit zijn de gewone droge harde keutels. De overige kleinere deeltjes worden eerst achtergehouden en bewerkt in de blinde darm: het caecum. Deze keutels worden in op de momenten dat het konijn niet eet in groepjes uitgepoept en rechtstreeks uit de anus opgegeten door het konijn. Bij de tweede passage door de darmen worden alle stoffen die nodig zijn uit deze keutel gehaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is heel normaal gedrag, in het wild doen ze dit ook. In zijn keutels zitten voedingsstoffen die een konijn nodig heeft. Het zou kunnen dat hij niet voldoende afwisseling in voedingstoffen krijgt. Maar over het algemeen hoef jij je hier niet druk over te maken. (Tenzij het konijn álle keutels op eet..)