wat te doen bij blinde/zieke kip?

Onze kip is opeens ziek, het lijkt of ze haar eten niet kan vinden. Ik moet haar met de hand voeren. Is het ouderdom een ziekte of echt blind?

Ps ik vond een soort langwerpige luizen in haar veren hebben deze er iets mee te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Vaak komt dit inderdaad door ouderdom, maar die luizen zullen nog wel eens bloedluis kunnen zijn.

Deze luizen vind je overal in je kippenhok, ze zijn heel klein, en als je je hand op de kip houd kunnen er meteen een paar op je hand kruipen. Deze zijn niet schadelijk voor jou.

Bloedluis die zuigen langzaam de kip leeg. Dus na een tijdje is het mogelijk dat je kippen minder functioneren, geen eieren meer leggen en niks meer gaan eten. Dit.komt best er dan te weinig bloed in het lichaam aanwezig is en er delen van de hersenen uitgeschakeld worden.

Ik adviseer je naar de dichtstbijzijnde tuinwinkel (ik kan even niet op de naam komen) te gaan en het daar te gaan vertellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat dacht je van een dierenarts ipv een tuinwinkel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thnx voor de tips, maar blindheid is dus geen optie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij nou ook: snel naar de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heel erg bedankt, volgens mij is het inderdaad ouderdom. ze eet minder maar we geven haar nu de beste tijd van haar leven door haar lekker te verwennen. volgens mij heeft ze geen pijn maar is ze vooral heel erg moe. ze is de leukste oude taart ever :)

Andere antwoorden (1)

Tja misschien een wat minder populair antwoord zal dit worden
maar een oude kip,.... tja
in de natuur zou zoiets al snel opgelost worden , roofdieren ruimen oude en ziek dieren op en geloof me als een kip zo oud wordt dan loop je het risico dat de andere kippen het zelf zullen "oplossen". door de ziek kip dood te pikken
en nu het vervelende, aangezien kippen niet meer in de natuur leven moet jij de natuur "nabootsen". of iemand vinden die het voor je wilt doen.

sterkte
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry dit vind ik een belachelijk antwoord ik ga echt mijn kip niet afslachten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zorg je ervoor dat de dierenarts hem in laat slapen als er niets meer aan te doen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga eerst maar eens je kip helemaal ontluizen en zet hem niet meer terug in het hok waar die normaal in zit zolang daar nog luizen(eitjes) zijn. De dierenarts kan hem controleren op blindheid en de kip desnoods een versterkende injectie geven en een anti jeuk middel. Geef zelf extra krachtvoer en kijk het dan nog eens aan hoe het verder gaat met de kip. Hopelijk knapt die helemaal weer op. Nogmaals: hij moet wel 100% verlost worden van luizen en eitjes, anders heeft geen enkele behandeling zin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kan ik haar ontluizen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een spray te koop die goed zou helpen tegen bloedluis. Hier een link mer een heel lang verhaal en neem de tijd om het te lezen...
http://www.aviculture-europe.nl/nummers/06N03A07.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mer...moet met zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook naar de dierenarts gaan, die kan bepalen of deze kip te behandelen valt of inderdaad een beetje oud is inmiddels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit antwoord van @capthavoc is natuurlijk minder populair, wordt zelfs afgewezen: "belachelijk antwoord, ik ga mijn kip niet afslachten" Echter vergeet niet dat wij inmiddels minder natuurlijk leven dan gewenst, vaak worden deze dieren door de eigenaar niet behandeld en gaan ze dood voordat je het weet, terwijl ze in de natuur eerder "kassie wijle" zouden zijn. Door andere dieren inderdaad, roofdieren of de andere kippen. Vraagsteller zou niet zo resoluut dit antwoord moeten afwijzen, maar gewoon naar de dierenarts gaan en aldus het proces al dan niet versnellen, van heling of dood, is vaak beter dan een vraag te stellen aan forumleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plus voor azalaia