Hoe laat ik mijn waterschildpad haar eieren leggen?

Mijn geelwangschildpad is 3jaar en een half , we hadden een zandeiland gemaakt omdat ze zo opgezwollen is vanachter dus dacht ik dat ze eieren heeft maar ze wil ze maar niet leggen is dat omdat ze buiten staat? Maar kijk is op de foto's

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet veel van schildpadden maar is de bak niet een beetje te klein?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk van ni hoor
Rieneke1
9 jaar geleden
De bak is idd veel te klein.
Verder denk ik eerder dat de schildpad te dik is, dan krijg je van die uitstulpende dijen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neeeeee ik heb gevoeld en het zijn echt eieren! En daarbij ik wil alleen maar het beste voor mijn schildpad eerst zat ze in een aquarium en heb ik mega lang zitten vragen achter een grotere bak omdat ik bezorgd ben om haar en dan zitten jullie te zeggen dat ze veel te klein zit er zijn schildpadden die het veel erger hebben! Ik denk echt niet dat ik nu terug een grotere bak krijg!
Rieneke1
9 jaar geleden
Dan zal je toch naar de dierenarts moeten. http://www.huisdierenziekenhuis.nl/diereninfo/reptielen/legnood-bij-de-schildpad.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, er zijn schildpadden die het veel erger hebben en dus mag je de jouwe te klein houden. Ik volg de logica volledig. (hm)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als blijkt dat ze zwanger is, dan is die bak echt wel te klein en zal er moeten worden uitgekeken naar een 5 keer groter terrarium. Babyschildpadjes worden namelijk ook groot.
http://www.waterschildpadden.be/verzorging/kweken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry arentz, zag net te laat dat jij die link al had gegeven. Ik zie ook niet zo gauw hoe ik mijn link kan weghalen...weet jij dit soms?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki ik heb geen andere keus. Mijn ouders wouden ze al lang geleden vrij in de natuur laten en dat wou ik ni en daarom zit ze in die bak maar ik krijg geen grotere
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoe kan jouw schildpad zwanger zijn als ze in haar eentje zit? Ik neem aan dat er dan toch een mannetje bij geweest moet zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is inderdaad een man nodig om het vrouwtje te bevruchten en hoe dit gaat lees je onder meer in deze link:
http://www.waterschildpad.info/soorten.html

Antwoorden (1)

Waterschildpadden buiten in de tuin is een uitstekend idee, vooral met het oog op direct zonlicht.
Maar dan moet je het zeker 10x zo groot maken, met echte planten er in en zeker twee m2 zand, in de vorm van een oplopend strandje.
Ze graven zelf een diepe , smalle kuil in het zand en leggen in die kuil de eieren.
Wel een degelijk hek er om heen, anders ontsnapt de schildpad.