Waarom blijft mijn konijn met de poten helemaal naar achteren liggen?

Hallo ik stond deze middag op en opeens zag ik dat één konijn van de twee helemaal bleef liggen op de grond met de oren op de rug en de pootjes helemaal naar achteren, stokstijf bleef die liggen. Ik heb twee mannetjes als konijnen en gaf gewoon groenten, niet teveel en te weinig? Is mijn konijn ziek? Wat moet ik doen?

PS: Ik kan geen dokter betalen momenteel, mijn grootouders vertikken het om naar de dierenarts mee naar te gaan en kan dit zelf niet betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
misschien probeert hij zo af te koelen door helemaal plat met de buik te liggen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat doet ons konijn ook als hij totaal relaxt is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doet de mijne ook. Dan ploft 'ie gewoon neer waar het toevallig uitkomt. Niks mis mee hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef je je konijnen ook hooi? Een konijn moet altijd hooi en water hebben.
Hoe reageert je konijn als je hem aanraakt? Blijft hij dan ook zo liggen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijft je konijn zo liggen ? Je hebt hem toch geen brood gegeven ofzo?

Antwoorden (2)

als hij hard aan het hijgen was met zijn bekje open kan het van de warmte zijn. ze liggen zo vaak om sneller af te koelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hij ligt helemaal omgedraaid met zijn hoofdje raar, zijn lichaam recht en zijn hoofdje helemaal omgekeerd en hij ademt lichtjes. Volgens mij heeft die iets en kan er niet mee naar de arts dus is die morgen dood vrees ik, ze zijn niet ingespoten tegen ziektes. De konijnen komen van een vrouw die ze kwijt moest door een moeder die er teveel 'gemaakt' heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hij ziek is dat is wel duidelijk,zielig voor het konijn en jou dat je niet naar de dierenarts mag. Heeft hij wel iets gedronken of ligt hij nog steeds hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik dit zo lees dan is jouw konijn stervende. Je kan eens voelen aan de achterpoten/flanken of het konijn daar stijf en koud aanvoelt. Til hem op en zet hem ook eens op z'n poten om te zien of hij z'n achterpoten nog kan bewegen. Als dit allemaal niet meer lukt en hij valt weer terug in dezelfde houding zoals je hier beschrijft dan kun je hem alleen nog waardig laten inslapen bij de DA. Zoveel kost dit nu ook weer niet.
Ik heb zelf twee konijnen die op een zelfde manier liggen als ze zich op hun gemak voelen. Pootjes naar achter, volledig ontspannen. Er hoeft dus helemaal niks aan de hand te zijn.

Eet en drinkt hij gewoon? En loopt hij nog gewoon? Als een konijn verzwakt/ziek is zit hij over het algemeen stil in een hoekje, met de oortjes naar achter. Dat zijn dingen waar je uit kunt opmaken hoe je konijn zich voelt. Als een konijn niet meer eet moet je snel langs de dierenarts: als een konijn 24 uur niet eet houdt zijn verteringssysteem ermee op en is het vaak einde verhaal. Als je er op tijd bij bent kun je hem gewoon dwangvoederen met een spuitje en Olvarit, maar doe dit alleen op aanraden van een dierenarts.

Ik ben van mening dat je geen huisdieren moet nemen als je de dierenarts niet kunt betalen, dat hoort namelijk net zo goed bij een huisdier als de aanschaf van het diertje en zijn kooi. Mocht je écht niet langs de dierenarts kunnen, bel er dan tenminste een op en leg de situatie uit. Dit is altijd gratis. Een goede dierenarts voor konijnen (om te bellen) is Dierenkliniek Huizerweg in Bussum (035-6914661).

Succes!