Hoe herken je een zwerfkat?

Een maand of twee geleden vond mijn broer per toeval een kat op zolder, die daar heerlijk lag te slapen en waarschijnlijk door een open staand raam het huis in was geklommen.

Kat zag er gezond uit dus is weer buiten gezet.
De kat is een paar weken ogenschijnlijk weg geweest.

Echter nu zit diezelfde kat al minstens twee weken onafgebroken in zijn tuin. Voor zover mijn broer kan nagaan is de kat er altijd, overdag én 's nachts. Het lijkt er dus op dat hij niet naar huis, waar dat ook mag wezen, gaat. Maar hij moet wel ooit een huis gehad hebben want hij is super aanhalig en zodra je de tuindeur open doet komt hij al naar je toegerend, dus een echte (ver)wild(erde) zwerfkat is het ook niet. Hij miauwt erg veel, vooral voor de deur of hij naar binnen mag.

Hij is slank, maar lijkt in onze optiek niet ondervoed (eerder jong, een jaar of 1 à 2). Er zitten vreemde bolletjes in zijn vacht maar het is moeilijk te zeggen of dit een beestjes-achtig iets is of dat het van een plantje komt. Nagels zijn erg lang, vacht ziet er (in onze ogen) normaal uit.
Hij draagt geen halsband.

Heeft er iemand tips om uit te vinden of deze kat bij iemand hoort? (Naast in de buurt vragen). Ik las iets over een papieren halsbandje maken met 'Wie ben ik?' er op, maar hoe maak je zo'n halsbandje? (We willen het arme beestje ook niet per ongeluk ophangen :P).
En wat kunnen we nog meer doen?

Op Amivedi hebben we al gekeken, daar kunnen we hem niet linken aan een kat.

Graag tips :-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens is dit onze (van mijn broer en mij) waarneming van de kat. Maar wij hebben verder geen verstand van katten dus weten ook niet heel precies hoe je een gezonde van een niet-zo-gezonde kat onderscheid ;-)
Ivana
9 jaar geleden
Ga met de kat naar de dierenarts. Die kan kijken of hij gechipt is en zal dan gratis de chip voor je uitlezen, waarna hij bij de databank kan opvragen wie de eigenaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje voor je reactie, Ivana! Maar ehm...Hoe krijgen we het beestje daar? Hem vangen is niet zo'n probleem, hij kruipt het liefst bij iedereen op schoot maar waarin moet hij vervoerd?
Zijn alle katten verplicht gechipt (En bij geen chip dus een zwerfkat) of is dit een keuze van de eigenaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kennen jullie iemand met een katten vervoersmand die jullie kunnen lenen?
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee, katten worden niet verplicht gechipt, maar het gebeurt gelukkig wel steeds vaker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Broodjeei:Dat is een goede. Kunnen/gaan katten gewoon in elkaars katten vervoersmand of moet ie eerst van luchtjes van de andere kat ontdaan? Kunnen katten eigenlijk in die kattenmand meegenomen in de auto of worden ze dan misselijk en kun je beter lopend gaan? @Rieneke: Oké, bedankt! Dan hoop ik stiekem dat deze kat gechipt is en zo zijn baasje terug gevonden kan worden en hij goed huisje heeft ;-) Het is een super lief beest, dus als iemand hem kwijt is mist die hem vast!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Katten kunnen in zo"n mand in de auto. Ik had katten en die werden altijd met de auto of de stadsbus naar de dierenarts gebracht als dat nodig was. En dat was geen bezwaar. Of ze ook in een vreemde mand gaan, weet ik niet. Lopend zou ik niet doen, lijkt me niet handig. behalve als je vlak naast de dokter woont misschien.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Onderstaande is een oude, bekende mop. Maar de les dat niet elk dier dat aan komt lopen een zwerver is wordt wel mooi geïllustreerd. :-) (Dit is overigens géén hint naar de vragensteller, die heeft al duidelijk gemaakt zorgvuldig te zijn !) Een oudere, hond liep mijn tuin in. Hij zag er vreselijk vermoeid uit. Maar zo op het eerste gezicht kon ik zien dat hij goed verzorgd was en waarschijnlijk dus een liefhebbende thuis had.
Hij kwam op z'n gemakje naar me toe en ik gaf hem een paar klopjes op zijn kop; daarna volgende hij me mijn huis in, liep langzaam naar de hal, krulde zich op in de hoek en viel in slaap. Een uur later liep hij naar de deur en ik liet hem eruit. De volgende dag was hij er weer, groette me in de tuin, liep naar binnen, zocht zijn plekje in de hal en sliep er weer een uurtje. Op deze manier verliep het een paar weken. Nieuwsgierig geworden klemde ik een briefje aan zijn halsband: "Ik wil graag weten wie de eigenaar is van deze mooie, lieve hond en of u zich ervan bewust bent dat uw hond haast elke middag naar mijn huis komt om te slapen." De volgende dag arriveerde de hond voor zijn dutje, met een ander briefje aan zijn halsband: "Hij woont in een huis met 6 kinderen, waarvan 2 jonger zijn dan 3 jaar. Hij probeert zijn slaap in te halen. Mag ik morgen met hem meekomen?"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Whahaha Ozewiezewoze, die is geniaal!!! XD
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die bolletjes kunnen teken zijn, dan zitten ze vast in de huid. Als je ze gemakkelijk kunt verwijderen is het na alle waarschijnlijkheid kleefkruid.

Antwoorden (4)

In deze tijd van het jaar zijn er nog steeds mensen die hun huisdier afdanken omdat ze met vakantie gaan. Of deze kat dat ook is overkomen valt niet te zeggen. Het beste is bij dit bij de politie melden. Als de eigenaar de kat mist zal die misschien hetzelfde doen en kan hij teruggebracht worden. Maar als de kat bewust is achtergelaten zal de eigenaar nooit gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal er nooit op komen om naar de politie te stappen. Daar zijn andere instanties voor.
Je neemt een vel papier, schrijft daar je vraag en tel.nr op, draait dat tot een lange koker, en je niet dit rond de hals van de kat.
Ook kan je de dierenambulance langs laten komen, of met de kat langs een dierenarts gaan, om te kijken of de kat gechipt is.

Neem behalve met Amivedi ook contact op met de dierenambulance en het plaatselijk asiel om te zien of de kat vermist is.

Het is niet altijd makkelijk om een zwerfkat te herkennen: veel katten hebben meerdere eet-adresjes, en veel katten worden overdag buitengesloten.
Het feit dat de kat dag en nacht bij je broer zit, en lichtelijk onverzorgd overkomt (klitten?), doet wel vermoeden dat het beestje wel eens verdwaald of gedumpt zou kunnen zijn.
Overleg eens met het asiel.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij heeft geen echte klitten, maar hij heeft dan ook heel korte haartjes :P Maar die bolletjes lijken een soort beestjes... Dierenarts zaten wij ook al aan te denken maar we dachten voor het zelfde geld is hij wel van iemand en dan nemen wij iemands kat ineens mee, dat leek ons ook niet prettig als we ons in de eigenaar verplaatste ;-) (Behalve als die zoek is dan natuurlijk). Bedankt voor de tips! Zal mijn broer zeggen morgen eens met de dierenarts of dierenambulance te bellen. Want ehm...Hoe krijgen we hem bij de dierenarts? Hoe neem je een kat mee? (Alhoewel deze zo gek is op mijn broer dat het me niet zou verbazen als hij het hele eind achter mijn broer aan rent naar de dierenarts, whaha :P) Bedankt voor je tips :D
Rieneke1
9 jaar geleden
Als het geen klitten zijn, dan denk ik aan teken, maar bij een gezonde kat zal je er niet snel meerdere zien.
Dit zou ook op verwaarlozing kunnen duiden.
En er door een dierenarts een chiplezer overheen laten halen is zo gebeur hoor: waarom zou een eventuele eigenaar de kat missen, terwijl hij toch al dag en nacht bij je broer zit?
Zijn er problemen met vervoer, contacteer dan de dierenambu.
En informeer bij het asiel naar hun beleid in deze.
Laat je nog even weten hoe het verdere verloop is?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mijn katten zaten vroeger (overdag !) ook de god ganse dag bij de buren. Pas toen ik de tuin aangepast heb en voldoende schaduw en een mooie uitkijkplek in de tuin had zijn ze vooral in mijn eigen tuin te vinden. Gelukkig :-) Het territorium van de kat hoeft zich niet aan door mensen bedachte afscheidingen te houden. Dat een kat dus (tot verdriet van het baasje ???) niet vaak in de tuin van zijn baasje zit, zegt niet dat hij geen baasje hééft !!!!
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee Oze, dat geef ik ook aan in mijn antwoord, dat het niet makkelijk is een zwerfkat te herkennen.
Maar deze kat lijkt iig niet van directe buren te zijn.
En waakzaamheid is wel geboden. Ik ben sowieso een voorstander van het je kat alleen beschermd buiten te laten, in een ren of afgeschermde tuin.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Die balletjes in de vacht kunnen van kleefkruid zijn. Dat had de hond van mijn ouders ook vaak in zijn vacht zitten. Dat draait zich er helemaal in.
http://onsbelang-nieuwegein.nl/wp-content/uploads/2013/05/kleefkruid.jpg
Ja, mensen die hun dier tijdens de vakantie buiten de deur zetten bestaan, maar om daar nou als éérste aan te denken.. nee !

Vraag eens rond in de buurt of neem de kat even mee naar de dierenarts. Misschien is 'ie wel gechipt. In dat geval is het een koud kunstje om de eigenaar te vinden. Je zal 9 van de 10 keer merken dat die vlak in de buurt woont.

In het ergste geval kun je voor een paar euro een halsbandje kopen in elke dierenzaak. Doe hem dit om en bevestig op de een of andere manier je vraag wie de eigenaar is aan de halsband.

Wanneer het diertje nog verzorgers heeft, dan zullen die vast wel reageren op het plotseling verschijnen van de halsband en kijken wat er loos is. Dan zullen ze vast wel reageren of minimaal de band af doen. Dan weet je ook dat 'ie nog verzorgers heeft.

Een kat die nog enigszins verzorgt is is vaak géén zwerfkat ! Eigen je het beestje niet zomaar toe. Je zult het echte baasje waarschijnlijk ook veel verdriet doen als die plots zijn of haar kat kwijt is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat was precies mijn broers punt, die wil hem absoluut niet toe eigenen (Is eigenlijk niet echt een kattenmens). En zeker niet als het iemand anders kat is. Je zou meer kunnen stellen dat de kat mijn broer toe eigent haha, mijn broer kan niet in de tuin zijn zonder de kat tegen zijn benen. De kat wordt dan ook niet gevoerd, kan niet bij restafval, etc. En toch is hij niet weg te sláán uit de tuin (Figuurlijk! Hebben we niet letterlijk geprobeerd hoor ;-)). En het is nu al meerdere weken dat hij er 24/7 lijkt te zijn, dus we begonnen ons toch af te vragen of we misschien iets voor hem moesten doen. (Ook vanwege die dingetjes in zijn vacht). Bedankt voor je tips!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Complimentjes dat jullie je best doen om in elk geval niet meteen 'het baasje' te spelen, maar toch een oogje op hem te houden. (ik heb wel eens anders meegemaakt) En dat je broer geen kattenmens is.... daar denkt die kat blijkbaar heel anders over ;-p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben geen fan van halsbandjes bij katten, hoor van zowel dierenambu--vrijwilligers als dierenartsassistentes in mijn vriendenkring te vaak hoe groot het risico op verhanging of ander letsel dan is. Ik zou liever inderdaad een papieren bandje maken, gewoon een strook papier om de nek, met plakbandje de uiteinden aan elkaar plakken. Schrijf erop: "is dit uw kat? Bel mij 0123- 456789". Als je met 24 of eventueel 48 uur geen reactie hebt, kun je er vanuit gaan dat zijn baasje in elk geval niet in de buurt is. Zo'n bandje scheurt vanzelf door als ze ergens blijven hangen, vind ik een stuk veiliger dan een gewoon halsbandje. Verder kun je inderdaad naar de dierenarts gaan met 'm, of de dierenambulance bellen. Als hij gechipt is of de eigenaar wordt op een andere manier gevonden, moet de eigenaar wel de kosten van de dierenambulance betalen. Houd er dus rekening mee dat mensen vervelend kunnen reageren als blijkt dat de eigenaar gewoon een straat verderop woont. Ik vind dat dat nu eenmaal het risico is van je kat buiten laten (en die van mij komen ook buiten, dus dat is geen oordeel ofzo) en zou het eerder opvatten als oprechte bezorgdheid als mijn kat er ziek uit zou zien en daarom voor zwerfkat zou worden aangezien en met liefde betalen, maar ik weet dat niet iedereen zo reageert. (Eén van mijn katten had jaren geleden een huidproblemen waardoor hij allemaal kale plekken had, dat zag er niet uit. Hij is ook heel lang nogal mager geweest ondanks dat ie altijd goed at. Toen heb ik regelmatig gedacht dat het zomaar zou kunnen dat iemand 'm voor zwerver zou aanzien. Tja, dat is dan maar zo. Hij komt van een boerderij en binnen blijven is echt een straf voor hem (en voor mij ook uiteindelijk) dus ik liet hem toch maar gewoon gaan.)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik ben ook geen fan van halsbantjes. Mijn beide katten doen het zonder ;-)
Maar om een eigenaar t vinden is een papieren bandje zinloos. Het blijft nooit lang zitten en je weet aan het eind niet of de eigenaar het verwijderd heeft, of dat de kat het papieren bandje gewoon verloren is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de kat het bandje gewoon verloren is, hoor je niks van de eigenaar. Wanneer het beestje terugkomt zónder bandje en je hoort niets, kun je er vanuit gaan dat hij hem is kwijtgeraakt en dan kun je het toch gewoon nog een keer proberen? Zeker in deze situatie lijkt nog één of twee dagen langer me niet zo'n probleem omdat het toch al langer duurt. En als je het bandje twee keer dubbel vouwt is het redelijk stevig, maar zal het bij echt blijven hangen alsnog scheuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
onze poes heeft na de verhuizing een halsbandje om gehad (moest van mij, met adres omdat we er nog maar net woonden) maar ze had het bandje uit de winkel binnen een half uur af. Een papieren bandje zou ze binnen een minuut eraf hebben. Eerst naar de dierenarts om te kijken of hij gechipt is. dat kost niks. Bij gebrek aan een kattenreismand kan je een supermarktdoos nemen, dan wel met 2 personen gaan. 1 die rijdt en 1 die de doos dicht houdt onderweg. Je wilt geen kat onder je rempedaal. de meeste katten huilen als ze opgesloten zitten, sneu maar niks van aantrekken, En hang briefjes op bij de super of op lantaarnpalen.
Meestal ziet de kat er heel ongezond uit, plukken haar weg en is ook meestal heel bang.