Welke vissen kan ik bij mijn geelwangschildpad in de mini-vijver doen?

We hebben dus een minivijver aangeschaft van ongeveer 1m op een half voor onze geelwangschildpad dus is het de bedoeling dat hij tijdens de winter binnenstraat ook heb ik gelezen dat je er beter geen waterplanten in doet maar ik zou er wel graag visjes in houden maar welke? Maar ze zouden niet als voer moeten dienen dus zou ik er valse planten in zetten ook hebben we een filter. Het schild van mijn schildpad is ongeveer 15cm ik denk zelf nog groter

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Bijna alle vissen kunnen gecombineerd worden met geelwangschildpadden en hun naaste familie. Dit zijn aaseters en vooral geen roofdieren die in een ruime bak niet in staat zijn vissen te vangen, al zullen ze het wel proberen.
Zieke of kweekgedrochten zoals sluierstaartgoudvissen en zgn. hemelkijkers worden echter wél prooi, evenals zieke of gewonde vissen.
Waterplanten zijn niet verboden maar worden al snel opgegeten. Echter als je woekerende soorten neemt kan jouw ene schildpad de planten niet uitroeien, zeker als je af en toe wat groenvoer zoals sla bijvoert. Dus: leef je uit met het combineren van vissen en de schildpad, houd rekening met de watertemperatuur, gebruik een goed filter, een biologisch evenwicht ga je toch niet bereiken in zo'n bak.
Als er toch een keer een vis ten prooi valt weet dan dat er iets met deze vis aan de hand was, anders was hij niet gegrepen. Hoe kleiner de vis, hoe groter de kans op overleven, Recent zag ik nog een leuke combinatie met vele tientallen gupjes.
Ziektes overbrengen van vis naar schildpad is lariekoek, een warmtelamp die de zon nabootst dien het hele jaar een deel van de dag te schijnen.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooit al vissen aan je geelwangschildpadden gegeven? Ze jagen er achter en krijgen ze te pakken (niet altijd even snel, maar vroeg of laat wel) of ze nu gezond zijn of niet.

Andere antwoorden (1)

Waarom zouden er geen waterplanten in mogen? Ik zou er net wel waterplanten inzetten zodat het water toch een beetje gezuiverd wordt! Zelfs als je filter goed nitrificerend en denitrificerend werkt zijn er andere zaken die niet verwerkt worden. Of je moet met dure filtermedia aan de slag. Akkoord, planten worden opgegeten, maar in een gezonde vijver groeien ze snel genoeg weer bij.

Maar om op je vraag te antwoorden: Geen, vissen lijken mij namelijk niet echt geschikt om met een geelwangschildpad samen te houden, tenzij je de schildpad van levend voer wil voorzien (maar dan zou ik de vissen kweken in een apart aquarium). Bovendien vervuilt een schildpad het water sterk. Dat komt de gezondheid van de vissen niet bepaald ten goede. En omgekeerd kan er ook een gezondheidsrisico optreden. Sommige ziekteverwekkers kunnen namelijk doorgegeven worden van vis op schildpad.

Ik zou me vooral concentreren op de behoeften van de schildpad. Zorg bijvoorbeeld zeker voor een makkelijk te bereiken en voldoende groot landgedeelte met voldoende zonlicht in de zomermaanden.