Jonge duif gevonden, hoe de nacht laten doorkomen?

Ik heb vanalles al gebeld. De dierenarts, dierenambulance, 144, ik word iedere keer doorverbonden en krijg dan een antwoordapparaat.

Vanavond hebben wij een jonge duif gevonden, hij zat al een hele tijd wat suf te kijken en later werd hij onder ons neus achterna gezeten door een kat, die wij uiteraard weg hebben gejaagd. Het duifje konden we makkelijk pakken, in de tijd dat hij daar zat hebben we zijn moeder niet gezien en hem ook niet horen roepen. Op 't moment zit hij in een doos op een rustig donker plekje, morgen wilden we hem buiten op een rustige plek (plat dak) terug zetten om te kijken of zijn moeder hem komt voeren. Wat kan ik nu doen? Hoe groot is de kans dat hij de nacht overleefd? Ik heb geen duivenvoer in huis, alleen wat zaadjes die wij in de winter in netjes doen voor de vogeltjes. Kunnen we dat evt weken en proberen te geven? En hoe doe je dat? Tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor jouw vraag en omdat je het zo goed hebt aan gepakt.
Fijn te lezen dat het goed is gegaan met Druifje ;-) Zelf had ik een tijdje gelden een zieke duif in mijn tuin,uiteraard de dierenambulance gebeld en die gaven mij wel meteen het nummer van de vogelopvang. Toevallig waren ze vlak in de buurt en waren binnen 10 minuten bij mij,gelukkig voor de vogel!
Op internet kun je het nummer van de vogelopvang bij jou in de buurt vinden mocht er weer zo iets gebeuren,wat ik uiteraard niet hoop!

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat het duifje niets mankeert, maar gewoon uit het nest is gewaaid.
Duifjes leggen twee takjes op een tak, en noemen dat een nest.
Het kan echter ook zijn dat het duifje iets mankeert: het geel zie je momenteel erg veel. Laat het beestje voor nu maar rustig in het donker rusten, dat is prima.
Kijk morgenochtend vroeg eens goed in het bekje, eventueel met een goede lamp erop. Zie je kleine of grotere kaasachtige plekjes?
Dan is dit duifje ten dode opgeschreven: laat hem dan zo snel mogelijk ophalen door de dierenambu voor een spuitje.
Zo niet, dan is het goed het duifje geweekte zaadjes te geven: overgieten met kokend water, af laten koelen, en handmatig kleine beetjes in het snaveltje stoppen.
Bel hierna ook snel de dierenambu, zodat het vogeltje bij een vogelopvang gebracht kan worden.
Zet hem maar niet terug, duiven zijn niet zo slim dat ze hun jong dan nog herkennen en voeren.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je ook tips hoe ik het beste in zijn bekkie kan kijken? Ik ben namelijk bang dat ik hem pijn doe. En als we hem nu niks geven komt hij dan de nacht nog wel door? De een zegt, geweekte zaadjes geven, geweekte kleine stukjes bruin brood.. Moeilijk, ik heb ook totaal geen verstand van vogels. Water heb ik hem proberen te geven dmv een wattenstaafje, maar hij reageert er niet op.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Rieneke werkt in een vogelopvang, als zij zegt geweekte zaadjes dan is dat goed :-)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Kijk online naar het telefoonnummer van een vogelopvang bij jou in de buurt, vaak hebben ze wel een spoednummer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probleem is dat ik dat op dit moment niet in huis heb. Alleen wat voer wat wij afgelopen winter in netjes hebben gedaan voor de vogels. En volgens mij is hij nog erg jong, heeft nog wat nesthaartjes, dus ong 2(?) weken oud? Is het dan niet slecht om hem ong 12 uur lang zonder voer te laten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, hebben geen spoednummer. Ik heb alles al afgebeld. Onze eigen DA kon ook niks betekenen verder. Opvang is ook niet erg in de buurt (drie kwartier), en daar is nu ook niemand tot morgenochtend.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Pfft lekker dan. Meer opties weet ik helaas ook niet. Je zou de dierenambulance nog een keer kunnen bellen. Zeggen dat je niet geholpen word en dat je wilt weten hoe je het diertje tot morgen ochtend moet verzorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zó ontzettend rommelig. Eerst bel ik naar onze DA, verwijst mij door naar vogelopvang. Geen gehoor. Dus ik bel het asiel (dierenambulance), geen gehoor, antw apparaat zegt bij spoed bel 144. Ik bel 144, word terug doorverbonden met diezelfde dierenambulance. Bel weer terug naar 144, verbinden ze me door met een dierenambulance ver hier vandaan, die verbinden mij weer door met een dichterbij maar weer antw apparaat.. Haast onmogelijk om iemand te bereiken buiten kantooruren..
Rieneke1
9 jaar geleden
goeiemorgen! Ik hoop dat het duifje nog leeft.
In de bek kijken en voeren doe je het best door het beestje strak als een rollade in een theedoek te draaien, zodat alleen het kopje er nog uit komt. Geef het duifje niet te weinig: je mag het voer gerust als een bolling op de borst zien zitten, dan is de krop redelijk vol.
Succes!
Z512099
9 jaar geleden
@Plls, als ik dat zo lees: geen gehoor bij da, dierenambulance of vogelopvang en spoed........dan mag jij wel heel blij zijn dat Rieneke er nog was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi! Onze Druif (gelijk maar een naam gegeven ;-)) leeft gelukkig nog. Volgens mij is hij toch iets ouder dan we dachten. Hij was vanmorgen weer helemaal lekker warm opgedroogd en heeft wat soppig nat brood gegeten (het enige wat we in huis hadden). We hebben hem even buiten gezet in het doosje, waarna er een (waarschijnlijk mama?) duif verscheen. Er zitten hier niet erg veel duiven maar in de boom die over het plat dak van ons kantoor groeit zit dus een nest, daar zagen we de duif naartoe vliegen. Wij hebben hem daar even op gezet (hij was erg levendig, begon meteen te fladderen en kon al wel een beetje vliegen) en even met rust gelaten. Even later kwam moeders aangevlogen. Ik neem dus aan dat hij in goede handen is. We houden alles wel in de gaten. We hebben de opvang nog gebeld en die zeiden dat dit in principe de beste oplossing is, omdat het diertje dan gewoon in zijn eigen omgeving opgroeit. Ze zeiden ook dat vogels slecht ruiken en hun jong daarom niet afstoten omdat het is aangeraakt door mensen. Voor zover ik kon zien zaten er nog meer jongen in 't nest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb trouwens nog voorzichtig in zijn bekje gekeken en zag niks. Ook at hij nadat ik hem een paar stukjes voerde en op het bordje tikte zelf de stukjes van het bordje. Zijn vleugeltjes waren in orde en hij liep niet mank. Ik denk dat hij misschien te verregend is geweest (hij zat midden op 't natte gras in de plensregen en was zeiknat).
Rieneke1
9 jaar geleden
Zo te lezen was het duifje dan toch niet zo jong, eerder jong volwassen. Met een beetje mazzel zal hij het dan wel redden!
Fijn dat het beestje bij jou even op krachten kon komen! Ik vind trouwens dierenambu's die alleen tijdens kantooruren bereikbaar zijn (meestal die van de dierenbescherming) de naam ambu niet waard. Wij zijn 24/7 bereikbaar, en zo hoort het ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik denk dat hij inderdaad niet heel erg jong meer was, toen ik hem vanmorgen beter bekeek. Hij was nergens kaal meer en had alleen op z'n hoofdje nog een paar pluishaartjes, voor de rest zat ie in de veren. Gisteren slecht kunnen zien, omdat hij zo nat was. Hij was gelukkig een stuk levendiger dan gisterenavond en ik geloof wel dat hij er bovenop komt :-) Ben ik 't mee eens! Ik vind dat zo'n dierenambu ten alle tijden bereikbaar moet zijn.. Maar het asiel wat er bij hoort is ook niet echt geweldig, hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie vraag. Is preventief ook voor anderen erg waardevol. Thx, Rieneke1!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat kan ik anders doen dan weer een plus geven ;-)
Zie verder mijn reactie bij vs.