Kunnen honden en katten ziek worden van een rauw ei?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk worden honden en katten ziek van een rauw ei.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom 'natuurlijk' ? Zelfs bij mensen - die heel wat minder kunnen hebben wat dat betreft - is het helemaal niet vanzelfsprekend dat ze ziek worden van een rauw ei. Het wordt pas een probleem als het ei besmet is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas kun je aan een ei niet zien of het besmet is. Er wordt toch niet voor niets zo voor gewaarschuwd?
Rieneke1
9 jaar geleden
Er wordt gewaarschuwd voor menselijk gebruik.
Katten kunnen het prima hebben: in brokjes wordt trouwens ook regelmatig salmonella vastgesteld.
Maar als je het eng vindt, dan geef je toch gewoon eendagskuiken?

Antwoorden (2)

Je kan je kat gerust een enkele keer een rauw geklutst ei geven als hij dat lekker vindt. Katten beschikken over een dusdanig sterk maagzuur, dat salmonella voor een gezonde kat geen gevaar vormt.
Wees alleen liever voorzichtig met piepjonge of zieke katten, of katten met een slecht afweersysteem.
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee, hoogstens wat diarree als ze dit niet gewend zijn. Honden en katten zijn niet gevoelig voor salmonella, in tegenstelling tot de mens. Eens in de zoveel tijd een rauw ei kan goed zij voor de vacht, die gaat hier van glanzen. Meestal wordt het ei ook met schil gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De schil bevat calcium, wat wel goed is. Ook kan een rauw ei zonder schil laxerender werken, als je de schil erbij geeft is dit minder.