Ja, dat kan.

Planten zuiveren namelijk deels het water van alle afvalstoffen die niet meer anders te verwerken zijn. Nog los van het feit of dit een rechtstreeks positief effect heeft op (de levensduur van) de vissen betekent dit ook dat je zelf geen of minder actie moet ondernemen om het water goed te houden. Minder actie en handelingen betekent minder stress voor de vissen en ook dat betekent een eerder positief effect.

Uiteraard moet je nu wel meer energie steken in het verzorgen van de planten.

Maar 10% verversen en wat plantenvoeding toevoegen is nu eenmaal minder ingrijpend dan 30% verversen en daarna nog eens met het filtermateriaal moeten gaan knoeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ligt niet alleen aan de echte of de kunstplanten in een aquarium hoe lang je vissen leven. De verzorging, zoals de voeding, de toestand van het water e.d. zijn van veel meer invloed op de levensduur van een vis.
Bij vergelijkbare verzorging zullen vissen tussen levende planten een beter (en waarschijnlijk langer) leven hebben.