welk kippenras is geschikt voor mij?

Hallo alemaal,

Ik wil binnenkort een 3 of 4 tal kippen gaan houden. Ik heb me al flink ingelezen, en ga binnenkort beginnen met een nachthok en een ren. De ren word ong. 6-8 m2 groot. Ik ben op zoek naar niet al te grote en vriendelijke kippen, die ook een beetje fatsoenlijke eieren leggen. Welk(e) ras (sen) zouden voor mij als beginner aan te bevelen zijn? Tips over het houden zijn natuurlijk ook altijd welkom!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hoi,

Wij hebben zelf 1 zijdehoender en 2 Cochins. Vooral de Cochins zijn erg tam en leggen meestal iedere dag een eitje. Deze zijn niet supergroot maar wel erg lekker. Verder zijn ze rustig en als je ze eenzijdig kortwiekt dan vliegen ze niet. Zijdehoenders kunnen helemaal niet vliegen en dat is erg handig als je een open ren hebt.

De Cochins zijn in het bijzonder gesteld op onze dochter van 3. Die kan echt alles met ze, optillen, voeren, aaien. Als we buiten eten zitten ze gezellig te schooieren en ze zitten graag op schoot. Als we naar het speeltuintje achter ons huis gaan dan wandelen de Cochins vrolijk achter mijn dochter aan. Het zijn echt heel gezellige beestjes.

Succes met je keuze!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, hier kan ik wat mee

Andere antwoorden (2)

Ik zou zeggen de Barnevelder. De barnevelder is een makkelijk kip die je veel ziet en een "normaal" formaat eieren legt. Het zijn vrij sterke kippen en ze zijn ook makkelijk "tam" te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De welsumer is ook een zeer gezellige kip die grote eieren legt en makkelijk te houden is.
Bij Barnevelders wil het probleem zich nog wel eens voordoen dat ze zich agressief gedragen tegenover elkaar.
De Sussex is ook een grote kip die redelijk makkelijk te houden is.