Kun je een hond zo trainen dat hij bij vreemden kan zonder hij ze aanvalt, maar als we van huis zijn goed waakt?

Kun je een hond zo trainen dat hij als je erbij bent gewoon bij vreemden kan zonder hij ze aanvalt, maar wanneer hij thuis is om op het huis te passen -dus als waakhond- niemand toelaat op het erf? (op een groepje na zoals de buren)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Een hond hoort niet aan te vallen als zijn baas erbij is. De baas is (hoort te zijn) de roedelleider en geeft als zodanig het sein tot aanval indien dit nodig mocht zijn. Een goede hond zal in bijzijn van zijn baas pas aanvallen als hij merkt dat de baas het niet alleen aankan (in nood raakt) of indien de baas hem vraagt aan te vallen.

Om dit alles te bereiken is een basisgehoorzaamheidscursus of een goede opvoeding een noodzaak. Eerst de band tussen baas en hond én de rangorde bevestigen, daarna pas verder trainen. Als je er echt een verdedigingshond/waakhond van wil maken, zal je toch een IPO-cursus moeten volgen. Het zelf opleiden voor deze gevraagde eisen die jij hier stelt houdt een gevaar in. Doe dit liever onder goede leiding. Leuk voor mens en hond.

http://peterskb.no-ip.org/vidas/cursussen/ipo-1-cursus.html
http://www.oostland-diensthonden-opleidingen.nl/pakwerk-speuren-africhting/de-africhting/ipo

Het verdedigen van de woning als de baas niet thuis is zal bestaan uit blaffen (verzamelsignaal en alarmsignaal) plus het aannemen van een verdedigende houding. De hond hoeft daarbij niet aan te vallen. In hoevere de hond hier een vervolgtaak heeft hangt af van de omstandigheden.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor uw antwoord, dit is precies wat ik wilde weten.