Kunnen kattensnorharen teruggroeien?

Las op de plaatselijke omroep dat iemand de snorharen van een kat had afgeknipt!!!! Kunnen kattensnorharen weer teruggroeien? Of is deze kat gedoemd om de rest van zijn leven zonder snorharen door te brengen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21K
flyingcrow
9 jaar geleden
Waarom knipt iemand de snorharen van zijn kat!?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Flyingcrow ik denk dat het bericht niet gaat over de eigenaar van een kat. Ik denk dat het gaat om een etterbak die een kat wilde pesten. Gelukkig is het bij snorharen afknippen gebleven. Vervelend en gemeen, maar het komt wel weer goed.

Het beste antwoord

Een kat zonder snorharen is als een vis op het droge. Onze katten hebben hun snorharen hard nodig; niet als versiering, maar als sensoren.

Smalle doorgangen en hoge hindernissen vormen voor een kat geen probleem. Niet eens in het pikdonker. De tastharen zijn zo gevoelig dat ze, als ze iets aanraken dat een tweeduizendste van de dikte van een haar van een mens heeft, dit waarnemen. Ze reageren op het kleinste briesje. Dankzij deze bijzondere haren kan de kat zich in het duister ruimtelijk oriënteren en afstanden meten.

Alle tastharen zijn heel stevig verankerd en zitten drie maal zo diep als de overige haren van de vacht. Uiteraard kunnen snorharen ook eens uitvallen. Maak je geen zorgen als je eens een snorhaar van je lieveling vindt. Hij groeit weer aan. Maar je mag deze haren nooit afknippen!

Maar dat was niet je vraag:

Kittens worden blind en doof geboren, met snorharen die volledig werken. Om te voorkomen dat hun jongen te ver van het nest lopen, bijten moederpoezen soms een stuk van de snorharen van hun baby’s af en beperken op deze wijze drastisch de bewegingsvrijheid van hun jongen.

Moeder zelf speelt dus soms al als "schaar". Toch komt alles uiteindelijk weer goed. De kittens groeien verder normaal op, mét snorharen dus !

Snorharen zijn als elk andere normaal haar: ze groeien, worden volwassen vallen uit en worden weer vervangen door nieuwe. Niet alle snorharen zijn in dezelfde fase, dus een kat heeft normaal altijd wel voldoende snorharen, wanneer er een oude uitvalt. Het komt dus wel weer goed, maar de betreffende kat is een tijd flink gehandicapt. En de impact die dat heeft op zijn geest en (bij ongelukjes als gevolg van het ontbreken van snorharen) zijn lichaam kunnen best heftig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik wist dat snorharen erg belangrijk zijn voor katten, daarom was ik ook zo geschokt over het bericht. Maar een hele geruststelling dat het weer goed gaat komen! Ook al kan dat even duren. Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (1)

Ja,die groeien na een tijdje er terug aan.
http://www.kattensite.be/onderwerp/14642-snorhaar-afknippen/page__st__30
fremar