Wanneer kan een jonge eend terug de natuur in brengen en is kattenbrokken goed voor de eenden.?

Toegevoegd na 7 minuten:
We hebben 7 eendjes van 3 weken en we willen ze graag terugzetten als dat kan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.1K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Je zou kunnen informeren bij een vogelopvang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een goed bedoeld idee maar volgens mij is het beter en zelfs verplicht om ze naar een opvang te brengen. Daar weten ze er alles van en kunnen ze met soortgenoten opgroeien. Dat geeft ze weer meer kans om te overleven.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Volgens mij is het niet verplicht. Wij (mensen) hebben een zorgplicht. Daarin word gezegd dat we een dier zonder eigenaar niet mogen laten leiden (of is het lijden, dat weet ik nooit) Maar er wordt niet gezegd dat we verplicht zijn het dier bij een ander onder te brengen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Mirjam bedoelt denk ik dat het verboden is zelf voor de eendjes te zorgen.
Helaas is de eend geen beschermde vogel, dus het mag, al is het niet verstandig.

Antwoorden (3)

Kattenvoer kan , met brood ed.
Als de kuikens niet geel meer zijn zijn ze ongeveer klaar.
Helaas kun je ze niet leren wat moeder eend leert.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik vind het sterk van je dat je je er aan waagt (zou ik zelf ook doen).
Ze laten zwemmen kan eerst ook in een bad oid.
Er gaat veel tijd en zorg in zitten.
Ze zullen waarschijnlijk een van de familieleden een imprint hebben, deze zien ze als moeder(een eend weet niet hoe hij er zelf uit ziet en kan zelfs op een mens of ander dier een imprint krijgen, dit gebeurt als ze uit het ei komen, een zorgzame bewegende figuur/persoon beschouwen ze vanaf dat moment als moeder.
Dit kan verdraaid onhandig zijn.
Overigens heeft mijn vroum, die een eend uit het ijs vrijgehakt heeft, deze ook jaren (!) achter zich aan gehad.
Dat leek me sterk maar dit verhaal heb ik ongevraagd ook van haar broers gehoord en bovendien is ze een grote dierenvriend.
Eenden regaren dus op affectie en lijken een soort "besef" te hebben wie voor hun zorgt, ze hechten zich dan ook sterk aan hun partner, wat hen noodlottig wordt als deze overreden wordt........
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, kattenbrokjes zijn niet het juiste voer voor eendjes.
In de dierenspeciaalzaak kan je opfokkorrels voor eenden kopen, dus is het juiste voer waar alles in zit.
Verder geef je ze naast een bak water, ook een bak water met groente.
Het mooiste is kroos, maar dat is nog niet overal te vinden. Voor nu volstaat fijn gesneden groente. Spinazie uit de diepvries vinden ze ontdooid erg lekker, evenals fijn gesneden boerenkool.
Als de eenden zo'n twee maanden oud zijn, zijn ze eigenlijk volgroeid, op hun vleugels na. Wel hebben ze tegen die tijd veel ruimte nodig.
Wij plaatsen ze tegen die tijd in een hertenkamp met vijver, zodat ze de ruimte hebben en hun kostje bij elkaar leren scharrelen.
Eens hun vleugels volgroeid zijn, vliegen ze weg.
Rieneke1
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Als jij het juiste niet weet dan weet niemand het. Voor het geval dat 1234kristan het niet weet. Rieneke werkt in een vogelopvang. + van mij
Rieneke1
9 jaar geleden
Bedankt!
Ik neem aan dat e nog nooit in het water geweest zijn. Dat betekent dat ze hun veren nog niet hebben - en ik weet niet wat het woord is maar het is wat eenden met hun veren doen als ze uit het water komen. Ze wrijven hun snavel over een klier die vlak boven hun staart zit, daar komt een substantie uit wat ze op hun veren doen en die veren worden dan waterafstotend.

Dus voor je ze terugzet moeten die veren waterafstotend zijn anders gaan ze zeker dood, want die veren werken ook als een soort drijf mechanism. Als dat niet zo zou zijn en de veren nat worden dan kunnen ze niet meer zwemmen.

Als het weer niet te slecht is, kun je ze misschie in een kindezwembadje met een klein laagje water doen zodat ze hopelijk beginnen met hun veren in orde te maken. Pas als je kunt zien dat die niet meer nat worden, zijn de eendjes klaar om op hun zelf te zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dat is niet meegerekend hoe groot ze zijn, want dat is natuurlijk ook een factor.