wat te doen tegen een vreemde kater die sproeit tegen ons kattenluik?

We zijn ten einde raad!
Een wildvreemde kater uit de buurt sproeit constant tegen ons kattenluik aan.
Wij hebben zelf 2 poezen.
Maar wat een verschrikkelijke lucht! de lucht dringt ook ons huis binnen.
We gaan het kattenluik al afsluiten maar hoe kan ik voorkomen dat hij dit blijft doen?
Weet iemand een goed werkend middel?
Dat ik dat tijdelijk kan gebruiken om hem te verjagen en dan laat ik mijn eigen poezen even binnen voorlopig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
26K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er ook last van. Het is zeer asociaal om een ongecastreerde kater in een woonwijk te laten lopen. Mijn eigen kater is gecastreerd en dan sproeien ongecastreerde katers tegen de deuren e.d. aan. Maar meestal zie je niet welke katten het doen, dus is er eigenlijk geen oplossing. Het meest gebeurd het in het voorjaar. Steeds schoonmaken is de enige remedie.
Of je moet hem vangen en laten castreren of zoals iemand anders voorstelt: naar het asiel brengen, maar dat kost jou geld.

Antwoorden (6)

Dit is een lastige! Bij de dierenwinkel zijn sprays te kopen die de urine geur neutraliseren (Ook voor katten, die ruiken niks meer) Sproeit een kat namelijk eenmaal op een plek dan zal hij hier terug komen.

Maak in elk geval het kattenluik NOOIT met chloor schoon. Katten worden enorm aangetrokken door de geur van chloor.

Uit je reactie lees ik dat je het kattenluik gaat afsluiten, bestaat er de mogelijkheid om een stuk karton of hout neer te leggen voor de ingang (groot stuk) met dubbelzijdig plakband? Katten haten het als er iets aan hun pootjes blijft plakken.

Ken je misschien de eigenaar? Deze zou je kunnen aanspreken en erop aandringen om de kater te laten castreren (wat geen garantie is, maar de kansen minder groot maakt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Akelig probleem. Luchtjes die verkocht worden om de katten te verjagen geven meestal niet het gewenste effect.
Er zijn wel middelen die goed werken, zoals een reigerschrik die water spuit via een bewegingsmelder. Het vervelende is dat je zelf poezen hebt, die gewend zijn naar buiten te gaan.
Toch zou ik iets dergelijks proberen, en je eigen katjes tijdelijk binnenhouden, hopelijk schrikt dat de kater af.
Goed schoonmaken met daarvoor geéigende middelen die met enzymen werken, helpt maar tijdelijk, want de kater zal de geurmarkering meteen willen hernieuwen.
Het allerbeste zou zijn je tuin af te zetten, zodat je poezen veilig naar buiten kunnen, en vreemde katten buiten de tuin blijven.
Het volgende advies zal me lang niet door iedereen in dank worden afgenomen, maar ik geef het evenzogoed: ik vind het asociaal een ongecastreerde kater in een woonwijk rond te laten lopen. Hij sproeit her en der, knokt met andere katten (met risico op het verspreiden van fiv en leucose), en draagt bij aan het grote kattenoverschot. Ik zou overwegen hem als zijnde zwerver bij het asiel af te geven.
Eigenaren van ongecastreerde katers lopen meestal niet zo hard als hun kat vermist wordt, en zo kan hij mooi gecastreerd worden.
Eerst vragen is uiteraard wel zo netjes, maar mijn ervaring is dat de eigenaren er maling aan hebben.

Voor de goede orde: ik neem aan dat jouw poezen gecastreerd zijn? Anders is dat natuurlijk de eerste stap, zeker bij poezen die vrij buitenkomen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@viriflavus: dan maar geen huisdier: De eigenaar is verantwoordelijk voor alle schade die zijn dieren maken. Als je eigenaar kent dan kan je de kosten van een professionele schoonmaker iedere keer bij hem declareren.
Dit gaat heel ver, maar dat is wel hoe het wettelijk geregeld is.
Ik zou dit eerder al punt gebruiken om de eigenaar uit te leggen dat dit ook zijn probleem is.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ieder zijn mening viri. Een enkele kater kan vele vrouwtjes bevruchten, en naar mijn mening is iedere castratie, van hetzij mannetje of vrouwtje, meegenomen.
Het gigantische kittenoverschot brengt veel te veel leed met zich mee. Ook zie ik heel veel ellende door ongecastreerde katers, die niet alleen andere katten op termijn doden door het verspreiden van fiv en leukose, maar die er ook niet voor schromen gecastreerde dieren zwaar te verwonden en/of te doden. Op het platteland, waar zo'n dier een flink territorium kan hebben, is het al vervelend genoeg.
In dichtbevolkte woonwijken is het ronduit asociaal katers niet te laten castreren.
ook voor het dier zelf trouwens, deze dieren zijn door hun levenswijze zeer vatbaar voor potentieel dodelijke ziektes, plus dat ze door hun vele vechten vaak gewond zijn, en door hun vele gezwerf vaak aangereden worden. Ik kan werkelijk geen pluspunt ontdekken aan een ongecastreerde kater.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:-) Het moet natuurlijk wel redelijk blijven. Het is wel redelijk om het door een schoonmaakbedrijf te laten doen. Iedere keer alles over laten verven is dat niet, hoewel in theorie de verf er ook niet beter op wordt.
Als iemand een deuk in je auto rijdt bepaal je ook zelf waar het gemaakt wordt, anders zou Beun de Haas het druk krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang er katten zijn, zal dit probleem blijven bestaan.
Het is de mens die graag de natuur onderdanig wil maken of er van te kunnen genieten.
Niets mis mee hoor, heb hier ook een kat.
Maar kies je hiervoor, dan kies je ook voor alle nadelen.
Dat er veel te veel katten zijn, is waar.
Ze verstoren op veel plaatsen het natuurlijke evenwicht.
Maar tegelijk zorgen ze ook weer voor een zeker evenwicht, b.v. bij een ratten of muizenplaag.
Maar bijna altijd krijg je die weer door het houden van vogels, kippen enz.
Maar ook dan is het weer de mens die graag dieren in hokjes zet om er van te genieten en vogels horen niet in hokjes.
Zo ben je dan weer opnieuw weer terug bij de mens.
En weer terug bij de natuur, ja helaas daar horen ook minder leuke dingen bij.
Ik zou het kattenluik afsluiten en er iets voor plaatsen, dan maar de katten even op een andere manier naar binnen en buiten.
ja dat is even meer werk, maar je moet wat.
op internet staan de mooiste bedenksels:

o.a. een waterspuit met een bewegingsmelder.
http://www.youtube.com/watch?v=12AiaSv3qgo
http://www.youtube.com/watch?v=uIbkLjjlMV8

lucht en/of geluid
http://www.amazon.com/Contech-StayAway-Motion-Activated-Pet-Deterrent/dp/B000DZFFN4

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je eigenaar kent dan kan je de kosten van een professionele schoonmaker iedere keer bij hem declareren.
De eigenaar is verantwoordelijk voor alle schade die zijn dieren maken.
Dit gaat heel ver, maar dat is wel hoe het wettelijk geregeld is.
Ik zou dit eerder al punt gebruiken om de eigenaar uit te leggen dat dit ook zijn probleem is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou kunnen proberen met eigenaar te praten, we leven niet ruim genoeg om ongecastreerde katers te laten lopen hier. Voortplanting en vechten vooral. Na het goed schoonmaken kun je misschien ergens in bv gemeentetuin kattenkruid zetten, dat trekt kat aan en zo blijft ie hopelijk bij je weg. Er zijn ook planten waar ze niet van houden, maar dan zit je met eigen katten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb lang geleden de poezen van mijn buren uit onze tuin weg kunnen houden met motteballen. Katten schijnen er een enorme hekel aan te hebben. Je zou wel je eigen poezen een tijdje binnen moeten houden, dat kan een probleem zijn misschien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vervelende is natuurlijk dat je je eigen kat niet wilt afschrikken. Je zou het kattenluik kunnen inspuiten met dit: http://bstore.be/?f=B004YJYCIY en dan je eigen kat via de deur buitenlaten of even binnenhouden.