Waar moet ik aan denken bij aanschaf van een hond?

Ik wil heel graag een Amerikanse Staffordshire Terrier als mijn huisdier hebben. Ik zelf heb nooit thuis een hond gehad want dat mocht vroeger niet van me ouders. Sinds ik heb iemand leren kennen die deze hond heeft ben ik daar helemaal weg van. Ik vindt ze super lief en uit ervaring kan ik zeggen dat veel honden kommen op me af , zelfs als ik gewoon op straat loop. Ik wil graag weten wat komt allemaal bij kijken zoals hondenbelasting en hoe kom ik achter wat ik maandelijks kwijt ben(woon in gemeente leudal).? Plus paassport en chippen. Op moment woon in in een appartement op tweede etage en heb wel voldoende ruimte in de woonkamer om een hondenkussen kunnen plaatsen maar hij zou ook op de bank mogen. Ik wil ook weten of ik hem ook alleen thuis kan laten als ik naar me werk moet zonder bang te zijn dat hij mijn hele woonkamer verbouwd en veel lawaai gaat maken.Klopt dat deze type honden rustig zijn en kunnen makkelijk alleen thuis zijn zoals iedereen het beweert? Als ik wat vergeten ben of heb je goede tip laat me dat weten. Alvast bedankt voor de moeite.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

geen enkele hond kan langer dan twee of drie uurtjes alleen zijn en zelfs een uur is al aan de lange kant. een hond moet 4 tot 5 keer per dag uitgelaten worden en erg veel bewegen. je zegt dat je ruimte hebt voor een kussen maar heb je ook ruimte voor een hond. een hond die het grootste gedeelte van de dag binnen ligt verveeld zich en maakt je meubels kapot. je woont in ee appartement. traplopen is voor de meeste honden heel slecht. en zeker voor een staffordshire

Behalve de aanschaf kosten van de hond moet je de dierenarts niet vergeten. inentingen, controle , castratie of sterralisatie, een keer heen voor dit en dat.
Daar bovenop komen de kleine dingetjes. voerbakken, speelgoed, een degelijk kussen of mand, de hondenriem.

Elke maand terug kerend is het voer. Dit is best prijzig. supermarkt voer is echt niet het beste voor je dier, ook al komt hij op televisie. voor een goed voor ga je naar de dierenspeciaalzaak en laat je je adviseren.

als je een pup neemt moet hij op gehoorzaamheid training, in elk geval om de basis onder de knie te krijgen .

Je hebt een hond altijd. ook als het rot weer is, ook als je een dagje weg wilt en ook als je op vakantie gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Klare taal, +
Z512099
10 jaar geleden
Ik wou juist hetzelfde schrijven. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die 1,2,3 uur vind ik wel een beetje onzin. er zijn genoeg honden die wel lang alleen kunnen zijn en je kunt een hondenuitlaatdienst laten komen tegenwoordig. Het grootste probleem is hier: hoe wen je een hond aan alleen zijn als je alleen bent en je moet na een weekje vrij weer gaan werken?
Rieneke1
10 jaar geleden
Pelle, dat het kan wil nog niet zeggen dat het wenselijk is.
Verder zou ik mijn hond niet snel toevertrouwen aan een uitlaatdienst, daar heb ik teveel narigheid mee ervaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die 1,2,3 uur is onzin mijn hond kan gemmakkelijk 6 tot 7 uur allen zijn
en anders vraag je je buurman of iemand uit de buurt om jond heel even uit te laten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Niels,alleen 4 a 5 keer per dag uitlaten vind ik wat veel. Drie keer per dag is voldoende,maar dan ook wel minimaal één van de keren ongeveer 2 uur en dit kan in deze situatie niet dus geen hond is het beste.
Z512099
10 jaar geleden
Het regent plussen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat een hond alleen thuis blijft en niet jankt wil niet zeggen dat hij alleen thuis man blijven. Een hond is en blijft een roedeldier, hoe gedomesticeerd hij ook is. een roedel is altijd bij elkaar. jij bent de roedel van je hond.
Ik ben het er niet mee eens dat een hond niet langer dan 2/3 uur alleen kan zijn. Het verbouwen/vernielen van een huis door een hond komt naar mijn ervaring niet door verveling, maar door een slechte opvoeding.

Mijn ouders hebben jaren een hond gehad, hij was ook wel eens alleen thuis als pa en ma aan het werk waren. Mijn moeder werkte dicht bij huis, dus die ging 's middags in de pauze naar huis om hem uit te laten. Maar ja dan was hij van 8:00 tot 13:00 en van 14:00 tot 18:00 alleen. (tenzij ik vroeg thuis was)

Als pup ging hij in een bench daar hebben mijn ouders 3 maanden gebruik van gemaakt. Janken als hij alleen bleef is hem afgeleerd. En knagen op spullen ook.

Janken bij weg gaan: "Doe alsof je van huis gaat. Geef de hond bijvoorbeeld het commando 'mandjestijd' daarmee leer je de hond aan dat hij naar zijn plaats moet en dat jij weg gaat. Geef hem een snoepje. Daarna ga je weg. Trek de deur achter je dicht en doe alsof je weg gaat. Sluip terug naar je voordeur en blijf een tijdje luisteren. Als de hond gaat janken. Bons een keer op de deur en roep 'FOEI!' Blijf dit herhalen totdat het ophoud, als het ophoud (niet na 2 seconden) ga je terug naar binnen en beloon je de hond voor goed gedrag.

Knagen op meubels is lastiger. Geef de hond voldoende speelgoed. Een flostouw, een knuffel of een kluif. Laat hem merken dat dit echt speelgoed is voor hem. Niet elke hond knaagt op meubels. Als je het hem ziet doen, roep dan een keer "FOEI" en geef hem zijn eigen speelgoed.

Als hij het doet wanneer je niet thuis bent...Sommige mensen zullen mij nu een beul vinden, maar bij ons werkte het. Smeer op het meubelstuk (indien dit kan i.v.m. vlekken) wat sambal. Wij hebben dat bij een tafelpoot en een traptrede het was 1x en nooit weer voor de hond. Hij weet dat het niet mag, als hij het dan toch doet...zoals ik al zei 1x en nooit weer.

Het chippen van een hond kan gratis zijn. Soms hebben ze gratis chipmaand in juni of juli. Maar ik dacht dat er een nieuwe wet was die voorschrijft dat elke puppy gechipt moet worden.

Denk eens na over een eventuele huisdieren verzekering. Ik heb mijn 2 katten verzekerd. Als ik kosten maak bij de dierenarts betaal ik maar 20%. (Alleen bij dingen die meer dan €500 kosten moet ik contact opnemen met de verzekering en dit van te voren melden.)
Door zo'n verzekering hoef je niet de keuze te maken tussen de kosten van een behandeling en het leven van je hond. En een pup is goedkoper dan over 5 jaar afsluiten.

Zie rest in de reacties
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Honden paspoort kan je kopen bij de dierenarts. Niet te verwarren met het entingenboekje dat je bij het inenten van je hond krijgt. Traplopen is idd slecht voor honden. Maar als je een lift hebt, is dat geen probleem. Mijn broer had geen lift bij zijn woning, hij heeft dus een kleine hond die hij naar boven kan tillen. Hondenbelasting hangt van je gemeente af. Gewoon even bellen of online kijken bij je gemeente dan ben je er zo achter. (vermoedelijk staat er op de website van je gemeente hoe je dat kan regelen) Op de website zie ik staan €48,00 per jaar.
http://www.leudal.nl/inwoner/lokale-regelgeving_42591/item/verordening-op-de-heffing-en-de-invordering-van-hondenbelasting-2013-verordening-hondenbelasting-2013_2225.html Wat het voer betreft, supermarkt voer is idd niet het beste voer dat er is. Laat je daarvoor informeren bij een dierenspeciaalzaak of dierenarts. Ik koop mijn dure kattenvoer hier:
http://www.brekz.nl/?gclid=CL2lneW9jL0CFagBwwod-5oA1Q
Hij is voordelig en het voer word thuisbezorgd voor 2,95 Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen helpen. Het ras van de hond die je graag wilt ken ik niet. Ik baseer mijn verhaal op de ervaringen met een Golden Retriver een Yorshire terrier en een boerenfox.
Z512099
10 jaar geleden
Een hond dagelijks "vele" uren alleen laten is jammer voor een sociaal groepsdier, een hond wil bij zijn baasje zijn.
Als je zo dikwijls weg bent, koop dan een aquarium.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat vergat ik nog. Als je dagelijks werkt en een pup neemt, zal je ook ergens de tijd moeten vinden om deze op te voeden. Mijn advies neem een pup in de vakantie, dan heb je alle tijd om hem op te voeden. En vergeet niet om ook op puppycursus te gaan. De pup leert daar ook sociaal gedrag naar andere honden, wat wel belangrijk is!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand heeft maar max 3 wk vakantie: veel te weinig tijd om een pup op te voeden en al helemaal om de pup te leren alleen te zijn. Ik WEET dat er honden zijn die alleen kunnen zijn maar je kunt het de hond niet leren in een paar weken en daarnaast weet je niet OF die hond alleen kan zijn. Niet elke hond kan dat gewoon, ook al doe je nog zo je best met aanleren.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Klopt maar 3 weken is wel een mooi begin. En daarnaast is het niet duidelijk hoe veel uren Art1989 werkt. Misschien heeft hij geen fulltime baan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus stel je haalt je pup met 10 weken oud op en dan denk jij dat 3 weken vakantie genoeg is? Voor een stafford? Dag socialisatie, dag opvoeding in de belangrijkste periode, dag meubels...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee Laura30 dat heb ik niet gezegd. Misschien had ik er een paar woordjes tussen moeten voegen, dat doe ik dan nu: "Mijn advies neem een pup in de vakantie, dan heb je alle tijd om te beginnen met hem op te voeden." En niet iedere hond vreet je meubels op...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
En nogmaals ik weet niet of Art1989 een fulltime baan heeft. Misschien werkt hij halve dagen. En in dat geval zou het prima kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je geeft ook aan dat je het ras niet kent. Ik wel. En ik kan je vertellen dat je voor een staff meer tijd nodig hebt. Veel meer. En die kan je beter niet met 3 a 4 maanden oud al halve dagen alleen gaan laten.
De eerste paar maanden zijn voor een pup het makkelijst iets aan te leren. En daar ligt het punt... Aanleren is geen probleem, ze zijn heel erg leergierig en gemotiveerd en ontzettend intelligent. Maar ongewenst gedrag is veel moeilijker af te leren.. Echt waar!
Ik zou naast het antwoord van Niels even willen ingaan op het ras..
Ik heb zelf een amerikaanse stafford en weet uit ervaring dat het karakter van deze hond en zijn behoeften erg veel invloed zullen hebben op je levensstyl. Het is een erg energieke hond die, wanneer zijn behoeften niet vervult worden, zijn energie kan gaan 'afreageren'. Dit ras verveelt zich snel en heeft veel behoefte aan beweging. Veel wandelen en laten rennen. Deze behoefte komt voor uit zn oorsprong, het werk waarvoor hij gefokt is. Het is een waakhond, een erfhond en soms ook een jachthond.

Wanneer jij je stafoord geeft wat hij noeig heeft heb je grote kans dat je een maatje voor het leven hebt... De missie van deze hond word dan al snel het plezieren van de baas, als een echte werkhond betaamd.

Hieronder een stukje van wikipedia, wat betreftbde karakter beschrijving van dit ras.
( ik betaal hier 70 eu per hond per jaar aan hondenbelasing, het chippen was 100 eu, de eerste entingen het eerste jaar 170 samen. Mijn honden eten rauw vlees, ik ben daar ong 100 eu per maand aan kwijt, maar vergeet idd ook zeker niet dat er regelmatig een dierenarts bezoekje gemaakt zal moeten worden...hoe gezond je dier ook is.. )

De Amerikaanse staffordshireterriër is een opgewekte, atletische hond die van nature erg gehoorzaam is ("will to please") maar ook koppig en eigenwillig kan zijn. Hij is intelligent, alert en leert snel. Hij pikt subtiele uitingen van het menselijk gedrag op en maakt daar gebruik van. Hierdoor kan hij goede gewoonten leren, maar dit betekent ook dat een argeloze eigenaar zijn hond en passant verkeerde zaken kan leren. Het is daarom zaak hem een duidelijke, consequente en positieve opvoeding te geven.
Amerikaanse staffordshireterriërs zijn bij uitstek geschikt als gezinshond. Ze zijn vriendelijk, betrouwbaar en erg aanhankelijk naar mensen. Wanneer hun enthousiasme enigszins ingeperkt kan worden, zijn ze vaak goed in de omgang met kinderen. Laat uiteraard nooit uw hond en jonge kind samen zonder toezicht; dit geldt voor alle honden rassen en kruisingen. Vaak zijn Amerikaanse staffordshireterriërs allemansvrienden die graag in het middelpunt van de belangstelling staan.
Amerikaanse staffordshireterriërs hebben een relatief grote kans agressie naar andere honden te ontwikkelen wanneer zij volwassen worden. Dit geldt met name voor honden van hetzelfde geslacht en is een overblijfsel van zijn oorspronkelijke gebruiksdoel. Ook een goede socialisatie en opvoeding zorgen niet voor
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeet niet dat je veel tijd kwijt bent aan het opvoeden van een pup..
Maanden werk gaan erin zitten. En bij een stafford moet je echt weten waar je mee bezig bent.. Laat ik het zo zeggen.. Een stafford is een ras wat zonder goede opvoeding echt een vervelend hondje kan worden. Hij heeft echt een baas nodig. Een leider. Een stafford is amper een toevoeging in je leven te noemen, het word meer je levensstyl. Het is een commitment, net als wanneer je kinderen hebt, maar dan minder complex uiteraard ;) Succes met je beslissing!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Dus m.a.w. beter geen hond in de situatie waar vs in zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn mening is in deze situatie idd beter van niet ;)
Het is heel verschillend met honden. ik heb een schotse collie. Altíjd was mijn man thuis als ik aan het werk was, dus Lizzy was nooit alleen. Mijn man overleed vrij jong op 55jarige leeftijd, en ik moest wel werken! Ik laat haar nu soms 3 x per dag uit, en dat gaat prima! Zij kan 10 uur alleen blijven, maar ik garandeer natuurlijk niet dat elke hond dat kan! Het is wel zoals ze gewend zijn! En... zorgen dat ze thuis speeltjes hebben, dus genoeg afleiding!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is het ook verstandig om na te denken over een verzekering.Dierenartskosten kunnen snel oplopen bij een ongeluk,of een dieet wat je hond nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedenk ook als je een hond aanschaf dat je elke dag hem/haar moet uitlaten in weer en wind , of je nu ziek bent of niet, de hond moet wel uitgelaten worden .
En bedenk ook dat je in de vakanties een hond hebt, die ook in de vakantie verzorgt wil worden .
En bedenk ook dat je een hond jaren kunt hebben , het is niet een dier dat je dan voor tijdelijk hebt , als je dit er voor over hebt dan kun je aan een hond beginnen , maar overweeg eerst goed waar je aan begint , het is niet een wegwerpartikel , als je er last van heeft dan maar langs de weg dumpen. Bespaar een dier het dierenleed wat mensen een hond aan kunnen doen omdat zij niet nadenken voordat zij een hond aanschaffen.
Als je dit allemaal goed hebt overwogen neem dan een beslissing, dan zal de hond uw beste maatje worden.
Succes ermee