valt een hond altijd aan als je bang bent?

ik ben bang van die hond maar doe toch normaal gaat die mij dan aanvallen als ik normaal hem aaie enzo?

Toegevoegd na 58 seconden:
doet*

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Cryofiel
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/kleine-broertje-allergisch-honden-graag.491605
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou hem, als ik bang was, niet aaien. De kans is groot dat je dat dan aarzelend en onbeholpen doet en daar heeft niemand wat aan.
Je kunt hem in het begin het best gewoon negeren (niet aankijken). Als je met z'n baas staat te praten zoekt hij mogelijk wel contact met jou (gaat aan je snuffelen) en kun je hem desgewenst alsnog aaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijkbaar is er toch iets in jouw houding dat niet normaal is want anders blaft de hond niet,hij ziet jouw onzekere gedrag en dat maakt de hond ook onzeker. Volg het advies van Ivana op,zij is bekend op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga hem dan niet aaien. Negeer hem gewoon. Als jij hem aandacht geeft zal hij jou ook aandacht geven... Positief of negatief

Het beste antwoord

Dat hangt geheel van de hond af. Als het een stabiele, opgevoede, gezonde hond is zal er niet zoveel gebeuren.
De hond zal jou hoogstwaarschijnlijk al snel niets aan vinden, omdat je behalve een heel voorzichtige aai verder niets te bieden hebt, zoals eten of een spelletje.
Zorg ervoor dat de hond met zijn baas is, zodat hij zich ook op zijn gemak voelt. En natuurlijk nooit pijn doen, of op een andere manier reden geven om uit te halen. Niet al te dramatisch op hem af stappen, zoals met hele grote stappen of aan komen rennen. Ook niet 100x heen en weer lopen omdat je twijfelt, zal ik wel...zal ik niet.
Naar de hond gaan, zoals je naar een mens toeloopt. Begroeten met je stem, "hoi lieverd" (ofzoiets) en aaien maar. Je kan misschien ook proberen met de rug, als je de kop nog erg intimiderend vind?

Als je maar niet aan zijn zijkant, achterkant, of onderkant gaat zitten als vreemde.

Ik heb al heel lang honden, van 2 kg tot bijna 100 kg en allerlei rassen en karakters. Maar nog nooit heeft er eentje uitgehaald naar iemand die bang was voor honden, ze verveelde zich alleen al snel en liepen dan weg. Beetje zoiets van "het zal wel".
En sommige heel speelse honden, die in alles een spelletje zien, zullen hier misschien ook een spelletje in zien vooral als jij wat hoge geluidjes gaat maken en steeds naar voren en naar achteren gaat omdat je wel wilt maar steeds twijfelt. En er bestaat wel zoiets als speels bijten, maar als een hond dat doet is hij hoogstwaarschijnlijk een pup en dat valt voor mij niet onder "stabiel".

Maar ik vraag me dan ook weer af, ben je alleen bang van die specifieke hond? Zo ja, waarom wil je hem dan aaien? Er zal dan wel een reden voor zijn toch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja ik ben bang van die hond omdat hij altijd op mij blaft en omdat hij weet dat ik bang ben van hem maar ik hou van honden en wil niet meer bang zijn van die hond daarom ga ik hem aaien en laten zien dat ik niet meer bang ben voor hem en dat ik hem leuk vind
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het een hond waar je veel mee in aanraking komt, zoals van familie of naaste buren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja het is de hond van de buren die ik nu heel vaak tegenkomt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dat opzicht kan ik begrijpen dat je niet bang wilt zijn. Succes, maar vraag zeker ook advies aan het baasje van de hond: die kent zijn/haar hond het beste en kan je het beste antwoord geven als het goed is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
danku wel voor de advies

Andere antwoorden (4)

Nee, dan valt een hond niet altijd aan. Pas als jij wild begint te bewegen, begint te gillen of hem angstig aankijkt, wordt de hond agressief (als hij dat gedrag al vertoont).
Je moet als je bang bent, de hond niet aankijken, stil blijven staan, je handen en armen stil houden en rustig blijven (zeker niet gaan gillen of rennen). Als je hem wil aaien, dan moet je hem eerst aan je laten snuffelen, als de hond dat oké vindt, dan kun je hem zachtjes aaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bang bent voor honden moet je doen of ze niet bestaan, dan gebeurt er niets. Een hond moet je niet aankijken want soms kan een hond dat als een uitdaging beschouwen.
Je moet nooit naar een hond toelopen, zoals hierboven wordt gesuggereerd . De mindere komt altijd naar de meerdere toe als hij wordt uitgenodigd en niet andersom. Jij moet je gedragen als meerdere, dan heeft iedere hond respect voor je.

Mocht je een hond willen aaien, dan moet je dat doen nadat je de baas van het dier gevraagd hebt of dat is toegestaan. Een goede baas zal dan met het dier op jou afkomen en je vragen rustig te blijven staan tot de hond de tijd heeft gehad jouw lichaamsgeur op te snuiven. Een hond die niets met je heeft zal zijn kop afdraaien en wegstappen, laat hem dan. Wil de hond best verder kennismaken, dan kan je dat aan de lichaamshouding zien. Als jij dat niet ziet, zal zijn baas je vertellen dat het goed is.

Dan mag je de hond voor aan de hals aanraken en niet boven op de kop. Als je hem van boven met de hand benaderd kan hij dat zien als overheersing en sommige honden vinden dat niet juist. Ook al is een hond minder dan een mens, dat wil niet zeggen dat je hem respectloos mag behandelen.

Ren nooit weg voor een hond, dan maak je jezelf tot prooi. Prooien rennen weg en worden door honden opgejaagd. Als een hond zonder baas je benadert en je bent bang, doe dan je ogen dicht laat je handen langs je lichaam hangen en haal zo mogelijk rustig adem. De hond zal aan je snuffelen, weten dat je geen bedreiging bent en doorlopen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarin verschillen wij in mening, in de praktijk hier kijken we niet meer met "meerdere" of "mindere" of het Cesar achtige wie is de leider idee. Eerder als gelijkwaardig, en dat werkt ook best. Gelukkig houden honden zelf zich minder hiermee bezig en passen ze zich over het algemeen aan aan de situatie. Een hond minder dan een mens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrAardbei, een hond is niet minder dan een mens, maar is als groepsdier wel gevoelig voor hiërarchie. En dat betekent niet dat je ruw of baasspelerig met hem hoeft om te gaan. Maar je bént wel de baas!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Goede tip om de ogen dicht te doen Ivana. In elke roedel is een leider[alphahond] MrAardbei en aangezien de hond meestal tot het gezin behoort is het niet juist om hem als gelijke te zien en te behandelen want daar komen juist problemen van.
tikrit
10 jaar geleden
+
Ivana
10 jaar geleden
@71169. Kalmerende signalen van Turid Rugaas gelezen? ;)
Dat ogen dicht is niet om te communiceren, maar voor de angsthaas om zelf te ontspannen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord Ivana een +
Ivana
10 jaar geleden
@EvadeBruyn. Eva, je mag zelf het juiste antwoord kiezen. ;) ;)
Bij alle honden is het altijd verstandig om de hond niet meteen te aaien maar hem eerst even voorzichtig aan je handen te laten ruiken . Zo geef je aan de hond een teken zoals : ik ga je niet aanvallen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een hond zal niet altijd aanvallen. Het is wel zo dat een hond het niet fijn vindt als jij bang en onzeker bent. Let er vooral op dat je hem niet teveel aankijkt en dat je niet met je bovenlichaam boven hem hangt. Dat zou bedreigend zijn voor de hond. Doe alles in overleg met je buren!! Zij kennen de hond het beste. Als zij het goed vinden, ga dan op je hurken zitten en laat de hond naar jou toe komen. Laat hem rustig snuffelen. Neem vooral de tijd en overhaast het niet.

Misschien kan je de hond een keer wat te eten geven. Het kan heel goed helpen. Ik heb het zelf een keer gedaan toen ik op bezoek was bij een hele grote waakse hond. Voor het eerst was ik bang voor een hond. Nadat ik hem zijn eten had gegeven kwam hij mij knuffelen als bedankje. Daarna was er niets meer aan de hand en vertrouwden we elkaar helemaal.