Waarom ''fluiten'' sommige cavia's? (= chirping)

Met ''fluiten'' bedoel ik overigens niet het piep-geluid dat ze maken wanneer ze enthousiast zijn of trek hebben, maar een geluid soortgelijk aan het gefluit van vogels. In het Engels heet het ''chirping''.
Het is tamelijk zeldzaam, niet veel cavia's doen het, maar één van mijn twee cavia's wel! Hij heeft het een hele tijd niet gedaan, tot een paar weken geleden. Sindsdien heeft hij het drie keer gedaan. Twee van de drie keer duurde het maar iets van een halve minuut, maar de andere keer heeft hij het de halve dag gedaan! (Wel met pauzes ertussen natuurlijk.)
Geen enkele keer kon ik het duidelijk koppelen aan angst of enthousiasme etc., en op het internet kan ik er niet veel over vinden. Weet iemand wat het gefluit betekend?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (2)

Dat geluid kost cavia's veel moeite. Op dat moment “verstarren” alle andere cavia’s en bevinden ze zich in opperste staat van alarm. De reden voor het tjirpen kan stress, overspanning of opwinding zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Wij houden cavia's als huisdier. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen instincten meer hebben om informatie te geven over hun omgeving. Een cavia is immers een sociaal dier. Hij leeft in groepen en communiceert met zijn soortgenoten d.m.v. lichaamstaal en geluid.
Vergelijk het met een konijn. Wanneer deze vind dat er gevaar dreigt stampt hij op de grond.
Er is op het filmpje duidelijk iets mis. Dit gedrag kan getriggerd worden door een geur, geluid of een beeld wat voor deze cavia reden is voor een alarm voor de hele groep.
Ga voor jezelf eens na of er iets aan vooraf gaat. Een vogel in de lucht, of iets wat erop lijkt, kan de cavia al in staat van paraatheid brengen.
Normaliter is het zo dat een cavia in de vrije natuur snel onder de grond verdwijnt. In de kooien van tegenwoordig is dat vaak niet mogelijk. Mede omdat mensen graag naar ze willen kijken. Wanneer vluchten niet kan blijft je cavia dit geluid maken. Wanneer hij zich kan verstoppen zal hij het geluid niet meer maken.
Misschien is het een idee om eens contact te zoeken met een cavia vereniging o.i.d. Wellicht kunnen zij je adviseren in een andere vorm van huisvesting of een andere standplaats van de kooi.