Mijn platy is al heel lang dik, en ze heeft ook een rare bobbel op haar rug. Verder eet ze wel gewoon goed en is ze heel vrolijk? Is ze ziek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K
Z512099
10 jaar geleden
Misschien lukt foto via TinyPic:
http://nl.tinypic.com

Het beste antwoord

Vele Platy's tonen dik, gestuikt, omdat ze een korte wervelkolom hebben, vrouwtjes Platy's zijn ook groter, zwaarder dan de mannetjes en het zou goed kunnen dat ze hoogzwanger is, bovendien eet ze goed...
Zonder foto is het wat moeilijk, maar rare bobbel op haar rug kan best een zweer of een goedaardige tumor zijn ( goedaardig omdat ze goed eet en levendig is).
Uw Platy lijkt niet ziek want een zieke vis vermagert, zondert zich af en is niet vinnig.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste z512099,
Heel erg bedankt voor het antwoord. Ik ben nu gerust gesteld. 1 Van mijn andere vissen is al een hele tijd dun en zondert zichzelf erg af van de rest. Ik had gister zelfs het idee dat hij werd gebeten door de andere. Ik heb hem nu in een andere bak gezet en hij laat zichzelf nu meer zien. Hij eet trouwens wel goed. Maar hij is heel traag en laat zichzelf makkelijk vangen. Ze slaapt ook tegen het glas van de bak en ze 'staat' veel rechtop. Verder hangt haar rug niet in het water maar er steeds een beetje boven. Het is een vrouwtje. In de bak waar ze nu in zit, is het wel drukker. Maar ik weet niet wat er mis is met haar? Heeft u daar misschien een idee voor. Andere graag ook reageren. Ik zal proberen een foto van haar te maken. Maar ze is erg schuw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
/Users/naomikabuga/Desktop/Screen Shot 2014-02-18 at 14.37.30.png
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe zet je een foto op deze site?
Z512099
10 jaar geleden
Een vis die vermagert en zich afzondert is niet zo best, zij zal ook haar vinnen samenknijpen, voelt zich niet goed, hangt daarom aan 't oppervlak, bedoel je dat ze met kop naar beneden staat(verticaal)?
Het enige hoopgevende is dat ze nog eet, misschien herstelt ze nu ze rust krijgt, hoe oud is ze? Is er pas geleden een grote temperatuurschommeling geweest?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel dat ze rechtop staat, zeg maar met haar staart naar beneden. Ze is pas 2/3 maanden bij mij, maar ik heb haar volwassen gekocht. Toen ze net bij me was heeft ze nog baby's gekregen, sindsdien is ze steeds dunner geworden. Het gaat pas sinds 1 maand slecht met haar. Mijn vissen staan in een warme kamer maar in de winter koelt het aquarium af. Ik doe er soms warm water bij, maar voor de rest is er niks verandert. Ik heb er laatst wel een nieuwe vrouwtjesvis bij gedaan, en die werd gelijk zwanger. Het viel me ook op dat er geen mannetje achter haar aan ging, maar dat gebeurt wel weer in de nieuwe bak. Weet u misschien waarom haar rug steeds boven het water uitsteekt, want dat lijkt me toch niet goed voor een vis. dit is een link voor een foto, hopelijk werkt hij. http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2dhz9kx&s=8#.UwODiHlH3FI
Z512099
10 jaar geleden
Hangen aan het oppervlak zodat rugvin bovensteekt, verticaal hangen: doet denken aan een zwemblaasprobleem of ontsteking.
Door het samengedrukte lichaam kan de vis ook constipatie, slechte spijsvertering hebben (door teveel droogvoer te geven), er kan ook lucht (gassen) in de darmen zitten. De vis kan geïnfecteerd zijn door bacterieën als gevolg van een verminderde weerstand. Het probleem kan ontstaan zijn door plotse temperatuurverhoging bij watertoevoeging. Platys hebben 20-26°C nodig, beste is 24°C.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan ik dit verhelpen
Z512099
10 jaar geleden
Op de foto knijpt ze haar vinnen wat samen, ze zwemt toch al in het midden maar haar stand is iets schuin. De problemen zijn begonnen nadat ze jongen gebaard heeft, dat heeft haar weerstand iets verzwakt, ze komt uit een druk aquarium dus heeft ze ook stress gehad, ze werd vrijwel zeker gebeten. Als u water ververst moet het juist dezelfde temperatuur hebben als in het aquarium, plots warm water toevoegen kan haar zwemblaas aangetast hebben. Nu is ze apart gezet en het is goed mogelijk dat het nu al wat beter gaat, ik denk dat ze vooral rust nodigt heeft om te herstellen, u geeft zelf aan dat zij zich al wat meer laat zien. Door te eten zal ze sterker worden, probeer ook eens dierlijk en levend voer, bijv. in stukjes gesneden vers de vase, of Tubifex, of diepvries-watervlooien (wel eerst ontdooien). De verslechtering van haar toestand zou door teveel droogvoer kunnen komen, zijn er luchtbellen in haar ontlasting, drijft die boven ?
Even aanzien, medicijnen zijn ook een optie, maar misschien doet de Platy het vandaag al beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Z512099,
Heel erg bedankt voor al deze goede raad. Ik ben deze week 2 dagen weg geweest, dus mijn vissen kregen 2 dagen geen eten. Ik was bang dat mijn platy dood zou zijn maar ze lag rustig op de bodem te slapen. Het is heel lang geleden dat ze op de bodem lag. Ze laat zich nu nog meer zien en eet goed. Ze zit nu in een bak met 7 vissen (dat is nog steeds de bak waar ze in overgeplaatst is. Mijn zusje heeft een nog grotere bak met kleinere vissen. Is het misschien beter als ik haar daar in stop? Ik heb al heel geen ontlasting van haar gezien. Vandaag geef ik haar rode muggen larven uit de diepvries. Ik deed dat al een paar weken maar ze kreeg niet veel kans om er van te eten door de andere vissen. Denkt u dat ze ooit nog zwanger word? Hoe moet je warm water dan toevoegen in je aquarium? Ik ben blij dat u me helpt, want zonder u was ze al dood geweest.
Z512099
10 jaar geleden
Het is duidelijk dat uw Platy rust nodig had, teveel opgejaagd werd in de andere bak, bewijs is dat ze zich meer laat zien, rondzwemt en goed eet, dat is een goed teken.
Ze heeft een bewogen tijd achter de rug, nu is ze herstellende, het vangen en het verplaatsen naar de andere bak kan terug stress geven, let op een gelijke temperatuur, hoe gaan die kleinere vissen op haar reageren? Ik zou nog even wachten met ze te verplaatsen.
Experimenteer met de voeding, wissel af: Muggenlarven, Tubifex, Watervlooien, droogvoer kan ook, maar niet teveel (Tetramin).
De Platy is eierlevendbarend, ze kan het sperma verdelen over meerdere bevruchtingen, best mogelijk dat haar drachtigheidsvlek reeds bruiner en donkerder wordt zodat u jongen kan verwachten.
Het water dat u toevoegt mag niet ijskoud zijn, ook niet te warm, een paar graden verschil mag, neem een emmer, laat die een dag staan zodat de temperatuur gelijk is met die van het aquarium en vul bij met een kannetje (zeker geen warm water van de boiler nemen!)
Leuk dat het met uw Platy zo goed gaat ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje voor antwoorden!!!!

Andere antwoorden (1)

Als ze al heel lang dik is, is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Platy's kunnen soms erg dik worden als ze zwanger zijn en dan is dat altijd even schrikken. Een dikke vis zou namelijk ook op buikwaterzucht kunnen duiden. Kijk ook naar de schubben, als deze er normaal uitzien is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Als meerdere vissen, ook van andere soorten, dit probleem echter vertonen is het aangewezen ze apart te zetten.