Holla ik heb 13 kleine goud vissen i n een vijver .mijn vraag was ? of dat ze kunnun leven ,5 weken zonder eten .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

ik geef mijn goudvissen op de camping nooit voer en dat gaat goed, want ik ben er wel eens weken niet, maar als je ze voert [altijd pas boven de 15 gr] is het beter dat constant te doen, maar als je op vakantie ofzo gaat, kunnen ze best een poos zonder...tis ook beter een paar weken niet, dan een paar dagen niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je een natuurlijke vijver hebt kunnen ze voedsel uit de bodem halen of ze eten algen of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vissen zijn koudbloedig, dus dat hangt van de temperatuur af.
als het goed koud is zullen ze weinig tot niets eten, maar bij een warmere temperatuur, als de vissen volop actief zijn is dat een andere zaak.
Rieneke1
14 jaar geleden
Kan jij wel vijf weken zonder eten dan??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt helemaal van de biocultuur van je vijver af.
En zoals gezegd, de temperatuur.

In de winter hebben vissen niets nodig, zeker als het vriest. Maar in het voorjaar en zomer zijn ze veel actiever, dus hebben ze meer voedsel nodig.

Als je een optimale vijver hebt, waarin voldoende planten en microorganismen zitten, dan hoef je vissen eigenlijk niet te voeren. Er is dan voldoende voedsel in de vijver zelf. Maar let wel, de vijver moet dan echt helemaal optimaal en groot genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goudvissen zijn een van de sterkste vissoorten ter wereld, daarom zie je ze ook veel in een goudvissenkom, voor die vissen natuurlijk verre van leuk, maar het kan dus wel.
En 5 weken zonder voer te geven is dan ook geen enkel probleem, nee nog veel gekker, je kan best een jaar weg blijven.
Wat veel belangrijker nu is, dat je de hardheid van het vijverwater laat testen, want deze is door alle regen nu veel te laag, dit kan dodlijk zijn voor je vissen als het straks warmer gaat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi Eddijst.
extra uitleg graag.
wat maakt de zachtheid van het water uit als het straks warmer wordt?
en wat doe ik er aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hardheid van het water (duitse hardheid) heeft grote invloed op de plantengroei onder water en de gezondheid van de vissen.
Nu het water nog koud is zijn de bacterién en parasieten nog niet actief, als het straks warmer wordt, boven 10 graden waterthemperatuur, dan gaan ze in de aanval op de vissen.
Deze vissen zijn na een koude winter erg veel zwakker geworden, immers er wordt vrijwel de hele winter niet gegeten door de vissen.
Dus de vissen hebben al een slechte weerstand in het voorjaar, bij te zacht water is de slijmlaag, die de vis moet beschermen tegen bacteriën en parasieten, heel erg dun.
De meeste vissen gaan dood in het voorjaar als het mooi weer wordt.
Water testen (gh) zo snel mogelijk en b.v. algenkalk toevoegen een aantal keren 1 x per week.
De GH waarde (hardheid) moet minstens 8 zijn
De meeste vijvers is het nu tussen de 3 en 5
Bij 6 zit je al in de gevaren zone!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je. denk trouwens dat ik toch al geen vis meer over heb.
wil alleen dit jaar de planten beter aan de groei krijgen. Vorig jaar toen er wel vis in zat, had ik alleen alg. (geen electriciteit, dus geen pomp of filter, en ineens 50 goudvissen in een vijver van max 50 diep)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een reiger in de buurt is geweest, dan kruipen de vissen terug de modder in, dat kan soms weken, zelfs maanden duren voordat je vis ziet.
Door te zacht water krijg je meestal algen en een slechte zuurstofplanten groei.
ik heb zelf meegemaakt dat toen ik ineens ernstig ziek werd met spoed opgenomen met mijn hart, de vis compleet vergeten dat mijn vissenkom, na 3.5 maand de vis die er in zat nog steeds in leven was, en er top uit zag, er zaten wel genoeg plantjes in........
ik voelde me achteraf wel schuldig