Aquarium overzetten, wanneer de vis erin?

Ik heb een mooi nieuw aquarium van 180 liter gevuld en deze staat nu, met alle nieuwe inhoud (+filters) 2 dagen 'te draaien'.
Ik heb bij het vullen van het nieuwe aquarium de oude pomp (met oud filter) een halve dag laten draaien (voor de bacteriën). Ook heb ik een deel van het oude water uit het oude aquarium gebruikt in het nieuwe aquarium.

Wanneer kan ik de vissen overzetten naar de nieuwe bak?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wacht tot de planten zich een beetje gezet hebben.
En tot de bacteriën uit het oude filter zich ontwikkeld hebben. Zelf denk ik 1 of 2 weken zeker. Tenzij de vissen nu in een bak zitten waar ze door omstandigheden snel uit moeten.

Antwoorden (4)

Als je allemaal gedaan hebt wat je zegt, en de watertemperatuur is rond de 25 graden, dan kunnen de vissen er nu in.
10 jaar geleden
Als je een erg ervaren aquariumhouder bent zou ik zeggen: 1 week.

Maar aangezien je deze vraag hier al stelt zou ik zeggen: 2 weken.

Belangrijk: zet niet het hele visbestand in 1 keer over. Rek hier enkele weken voor uit om per week enkele vissen over te zetten. Te beginnen met de kleinste vissen in kleine groepjes en eindigen met de grootste vissen en scholen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je stelt een lastige vraag, omdat veel zaken die wij niet kennen van invloed zijn op een goed resultaat.
De allerbeste oplossing is je bak een maand lang laten draaien tot het moment dat je de zuurstofplanten regelmatig moet gaan koppen.
Dan pas draait de bak optimaal.
Zet hierna een klein deel van je vissen terug, na een week weer een deel enz.

Maar gezien de 'haast' die iedereen tegenwoordig heeft en de waterkwaliteit zonder chloor, kan je na enkele weken het water laten testen, is deze goed, dan een klein deel van de vissen er in enz. enz.

Echter wat is de samenstelling van je leidingwater en hebben de bacteriën van je filter het overleefd, hoe gaat het nu met je vissen, hebben ze veel stress enz. enz.
Het kan dus alsnog mis gaan, ondanks alle goede informatie hier op GV
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een aquarium moet 'in evenwicht' zijn voordat de vissen erin kunnen.
Zie hier voor een handleiding: http://natuuraquarium.nl/handleiding/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'In evenwicht' is nogal een ruim begrip. In een aquarium spelen diverse processen af en het ene proces is sneller in evenwicht dan het andere. De laatste processen raken pas in evenwicht als het aquarium een half jaar draait. Een beter antwoord is dan: men kan de vissen best introduceren op het moment dat zij de vorming van het evenwicht op de juiste manier gaan ondersteunen. Ook zou ik oppassen met die handleiding. Een voedingsbodem vervuilt vooral of verstoort het evenwicht. Er bestaan voedingsbodems die dit niet doen, maar het nut daarvan is dan weer quasi nihil. Ikzelf heb al diverse combinaties van bodembedekking uitgeprobeerd en ben nog het meest tevreden over zuivere kiezel, eventueel met een zandzone. Zo te lezen is die handleiding gebaseerd op de walstadmethode. Een methode die naar mijn ervaring niet altijd goed samengaat met elk plantenbestand. Zaken die worden aanbevolen lijken mij toch bedenkelijk, zoals weinig water verversen (waterverversing is een must voor een goede plantengroei om antagonisme tegen te gaan!!!)