Katten met 3 kleuren zijn altijd meisjes; hoe kan dat?

Toegevoegd na 10 minuten:
3 kleuren -- lapjeskatten -- whatever.
Wij gingen met onze poezen voor het eerst naar de dierenarts en hij zei: Ze zijn zeker meisjes, want ze hebben 3 kleuren. Dat zijn áltijd meisjes. Ik heb gevraagd of er een uitzondering was op de regel (hij zei, eigenlijk niet, alleen in geval van genetische fouten).. maar ik ben er niet aan toegekomen te vragen hóé dat dan kan!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.2K

Het beste antwoord

Schildpadkatten zijn bijna altijd vrouwelijk; ze hebben immers twee X-chromosomen nodig. Toch komen er sporadisch schildpadkaters voor; een onderzoek wees uit dat één op de 3000 geboorten een schildpadkater oplevert. Dit wordt veroorzaakt door erfelijke afwijkingen, deze kater heeft een XXY-chromosoom. Hij is dan steriel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er bestaat echter geen gen dat codeert voor drie kleuren tegelijk: wit, zwart en ros (een geelachtig rood). Wel bestaat er een gen dat de keuze voor ros bepaalt en een gen dat kiest voor zwart. Deze genen zijn gekoppeld aan het X-chromosoom. Vrouwtjes hebben van dit X-chromosoom twee exemplaren en dit verklaart waardoor de twee kleuren ros en zwart naast elkaar voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is niet waar.
Ik denk dat je doelt op lapjeskatten, maar cyperse katten hebben óók meerdere kleuren! En kunnen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
das toeval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Hieronder een linkje naar een mooie uitleg, wel een beetje wetenschappelijk. De kleur zwart of ros wordt bepaald door het X-chromosoom. Bij vrouwtjeskatten, die twee X-chromosomen hebben, wordt de ene X uitgeschakeld. Maar niet overal in het kattenlichaam wordt dezelfde X uitgeschakeld. Daarom hebben lapjes- of schildpadpoezen gekleurde vlekken.
Bij mannetjeskatten is er maar één X-chromosoom en dus hebben ze één kleur dominant.

Dat de vrouwtjes ook witte vlekken hebben, heeft weer met een ander chromosoom te maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan in Jip en Janneke taal :-)

Er zijn 2 basis kleuren (rood en zwart) Meisjes hebben XY en jongens XX
Meisjes kunnen dus beide kleuren hebben, en jongens maar 1 kleur

Nou kun je dus ook uit rekenen wat voor kleur de kittens gaan hebben.

Stel je hebt een rode moeder en een zwarte vader

De kleur van de jongens wordt altijd bepaald door mamma. We hebben net gelezen dat jongens maar 1 kleur kunnen hebben dus zijn de jongens of rood of zwart

De kleur van de meisjes wordt door beide ouders bepaald. Ze krijgen er eentje van pa en eentje van ma
Van pappa kunnen ze alleen zwart krijgen
Krijgen ze van mamma ook zwart dan is het dus zwart/zwart een heb je een zwarte dame
Krijgen ze van mamma rood dan heb je dus een zwart/rood dametje

Wit doet wat het wil ongeacht geslacht. Er is maar 1 voorwaarde aan: 1 van de ouders moet wit hebben

Natuurlijk genetische foutjes uitgesloten, vaak zie je dat een kater die wel zwart en rood heeft steriel is