Mijn konijn maakte vorige week een nestje, nu duwt ze de ganse tijd het zaagsel van haar hok voor de ingang. Wat wil dit zeggen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Telkens als ik het zaagsel terug over haar hok verdeel, duwt ze alles binnen de 5 minuten weer voor de ingang van haar hok.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Een konijn maakt haar nest vlak voordat de jongen geboren worden. Als de jongen geboren zijn, dan verstopt de moeder de jongen door de ingang van het nest dicht te maken, 's avonds maakt ze het dan weer open om de jongen te voeden. Na het voeden verstopt ze de jongen weer. Ze heeft dus zeer waarschijnlijk gezinsuitbreiding gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan het afdakje opheffen en heb dit ook gedaan en er zitten helemaal geen jongen in....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd dan dat ze het nest dichtmaakt. Ik heb nog een interesante link voor je gevonden:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/geboren.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vond ik ook, ik vraag mij af wat ik moet doen of wat het probleem is. Bedankt voor de link!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zwanger konijn maakt een nest, een konijn dat bevallen is maakt de ingang dicht. Dat heeft ze allebei gedaan...
Voor mij is het raadsel nu even groot als voor jou, neem even contact op met de dierenarts, als niemand weet wat hier aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt ook voor dat een konijn haar jongen opeet, dit gebeurd meestal bij een te klein hok.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zit een redelijk groot hok, vroeger zaten ze er zelfs met twee in. Ze weegt ook nog altijd evenveel en is nog altijd even dik. Er ligt ook geen bloed of vuil in het nest. Ik zal morgen eens naar de dierenarts bellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OK, doe dat, het beste met je konijn.
Laat je konijn vooral met rust, waarschijnlijk heeft ze jongen gehad.
De reden dat ze zaagsel wegduwt is omdat ze de jongen verstopt en optijd voed.
Niet onder het zaagsel kijken!, als de jongen naar mens ruiken zal je konijn ze uit het nest schoppen en er niet meer voor zorgen.
Als je denkt: maar mijn konijn is zóóóóóóó lief ze zal nooit een jong uit het nest schoppen.
Dan heb je het mis elk konijn doet dit namelijk
Suc6!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je 1/2 maanden hebt gewacht mag je onder het zaagsel kijken