Groeien goudvissen al naargelang hun leefruimte?

Ik heb drie goudvissen van een benauwde kom naar een ruim aquarium verplaatst. Ik hoor wisselende verhalen over het feit dat goudvissen groeien afhankelijk van hun leefruimte. Ze zijn van 20 liter naar 60 liter gegaan. Is het aannemelijk dat ze groeien of is dit een fabel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
60 liter is eigenlijk nog vrij weinig (tenzij voor sluierstaarten). 180 liter zou al een beter begin zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goudvissen van 15-20 cm, hebben maar liefst 250 liter water nodig. Als ze nog kleiner zijn, kunnen ze wel af met wat kleiner, maar 60 liter lijkt me wel echt te weinig.
De vissenbescherming heeft goede informatie over hoe je goudvissen zo diervriendelijk mogelijk kan houden (niet alleen over de grootte, maar ook over andere aspecten), ik kan je aanraden om dat ook even te lezen: http://www.vissenbescherming.nl/pg-17392-7-21233/pagina/goudvissen_-_goudviskom.html

Antwoorden (3)

Dat is zo
Buiten in een vijver worden ze groter als in een kom
Maar kan ook aan het soort goudvis liggen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ze groeien optimaal bij 100% zuurstof en 25 tot 28 graden en een continu aangevoerde hoeveelheid voer, bijvoorbeeld via een lopende band. Het zijn maagloze vissen, zodat ze steeds kleine beetjes tegelijk moete eten. Hoe kleiner het bassin, hoe makkelijker je dat kunt realiseren, maar de keerzijde is dat je een enorm filtratiesysteem nodig hebt, afhankelijk van hoeveel je ze voert en een goede beluchting, vaak wordt ook pure zuurstof aan het instroomwater toegevoegd , zeg tot 200% zuurstofverzadiging om het water in het bassin op 100% zuurstofverzadiging te kunnen houden. Bij dat soort verzorging kunnen ze dacht ik iets van 30 cm worden in een half jaar tijd.

Het filter in een kom heeft nauwelijks enige capaciteit, er is geen beluchting, de temperatuur is onder het optimum voor groei en de vissen krijgen niet continu een klein beetje voer. Ze groeien dus nauwelijks. In een vijver zijn de omstandigheden voor een goudvis vele malen beter, maar is de temperatuur hier wat aan de lage kant om ze heel snel te laten groeien. Ook geven de waterplanten s nachts een ontzettende dip in het zuurstofgehalte, waardoor de vis 's nachts niet kan eten of groeien.

In de bron wat grafiekjes van de FAO, waarin deze cijfers bevestigd worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja een goudvis groeit volgens zijn plaats. Mijn grootmoeder had een ton in de grond steken waar goudvissen in leefden. Jaren bleven die even klein. Door een verhuis moesten we de vissen een andere thuis geven en plaatste ze in een grote vijver waar geen enkele goudvis in leefde. Na jaren zwommen er goudvissen in van enkele kilos.
Plaats is zeker een factor van groei.
Waar er meer plaats is is er meer voedsel en voedsel is toch een factor van groei. Bekijk het maar bij de mensen die veel groter zijn dan pakweg 100 jaar terug, alleen al door de grote hoeveelheid energie die in het voedsel zit. Bij vissen heb je dat effekt nog meer. Maar ook al zou je de visbak vol pompen met voedsel dan nog zullen het geen grote vissen worden.
Zo zijn er nog zaken bij vissen die door voedsel worden beinvloed. Zo zal de bek van een paling klein en spits blijven wanneer hij alleen maar beschikt over larven en andere kleine dieren. Wanneer hij kan beschikken over prooivissen dan zal zijn bek uitgroeien tot een grote, brede bek.
Ook de grotere afstanden die vissen kunnen zwemmen bij meer ruimte zullen een grotere lichaamsbouw tot gevolg hebben.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben het hier niet over kweekvissen en beroepsfokkers.
Deze vissen krijgen krachtvoer en zitten in grote tanks. Ondanks dat ze met veel zitten in deze grote tanks kunnen ze toch behoorlijk zwemmen.
Je zegt het zelf dit gaat over kweekvissen. Dat zijn vissen die speciaal voor de kweek zijn ontwikkeld.
Zoals alles groter is, wat men kweekt, dan het origineel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vissen voor in een viskom zijn ook geen halve of meer kilos groot
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En in een bokaal zullen die niet veel groter worden.