Eten goudvissen andere vissen?

Sinds kort heb ik drie goudvissen geadopteerd. Ik wil graag meer vissen toevoegen aan het aquarium, maar ik hoor wisselende verhalen over het al dan niet kannibalistische gedrag van goudvissen, die nieuwkomers op zouden eten. Wat is hiervan waar? Kan ik veilig nieuwe vissen in mijn aquarium uitzetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

In uw aquarium kan je (als je dat zo graag wilt) proberen met een groepje van 6 Chinese Danio's bij die 3 goudvissen te plaatsen. Het zijn snelle, kleurrijke visjes die bij kamertemperatuur kunnen gehouden worden. Het zijn scholenvisjes, bij minder dan 6 zullen ze treuren en doodgaan. Welke soort goudvissen heb je? Met lange vinnen? Dan zijn ze beduidend trager dan de Danio's en zullen die niet opgegeten worden, vooral als je de goudvissen goed voert. Zorg voor veel echte waterplanten zoals Waterpest en Myriophillum. Plaats een flinke doorluchting en buitenfilter. Dit is dan wel het absolute maximum van het aantal vissen dat je kan houden.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dikke +. Zit wel even na te denken over dat 'treuren'. Is daar geen therapie voor?
Z512099
10 jaar geleden
In een groepje zijn ze het gelukkigst, zoals bij de mens, is ook niet gemaakt om alleen te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. De goudvissen die in het aquarium zitten zijn sluierstaarten en het betreft een aquarium van zestig liter op een temperatuur van 22 graden (is volgens mij een ietwat hoge temperatuur, maar dat is om ook de planten blij te houden - laten we het een beginnersfout noemen).
Zijn al die omstandigheden toereikend om die Chinese Danio's te houden? En er hangt een binnenfilter in - de details van dat ding weet ik niet.. Ik weet dat er een blauwe spons in zit.. Is dat voldoende doorluchting/filter?
Z512099
10 jaar geleden
De sluierstaarten zullen de Danio's geen kwaad doen, 22 graden is prima. De blauwe spons is filtermateriaal, bacteriën daarin zullen helpen het water gezond te houden. Ik zou een luchtpompje installeren om het water in beweging te houden, de Danio's houden daarvan. Geef zo weinig mogelijk droogvoer, dat vervuilt erg. Kies voor vers de vase, kleine kreeftjes, watervlooien en tubifex.

Andere antwoorden (3)

ik houd al sinds ik me kan herinneren vissen en in mijn ervaring lijkt het zo dat goudvissen het niet kunnen helpen, onder het mom van "als het in mijn mond past" lijken ze absoluut alles op te willen eten, en dat doen ze dan ook, behalve als het visje in kwestie te snel is, dan lukt het niet
10 jaar geleden
In mijn goudvissen-tijd heb ik nog nooit gezien of gemerkt dat ze andere vissen opeten. Maar als een andere vis dood is en min of meer uit elkaar valt dan, ja, dat eten ze wel, vooral als het op de bodem ligt want goudvissen zijn karpers en die eten vrijwel alleen wat er op de bodem ligt (of neergedaald op blaadjes van waterplanten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goudvissen eten geen andere vissen of het moeten wel erg kleine visje zijn .
als je andere vissen erbij wil zetten hangt dit af van de grote van je bak.
Met 3 goudvissen is hij al snel vol omdat ze ook nog groeien zeker met een bak van 60 liter is het niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zag je andere vraag vandaar dat ik weet dat ze van een kom naar bakje zijn gegaan.
Prima beter leven dan in kom maar niet teveel bijzetten want ze groeien wel .