hoe groot moet de kooi zijn voor een halsbandparkiet?

ik heb een volwassen halsbandparkiet aangeboden gekregen. Ik moet dus een kooi hebben, hoe groot moet deze minimaal zijn

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K
Rieneke1
10 jaar geleden
Je weet dat deze dieren in een groep leven en flink herrie kunnen maken?
Een kooi is snel te klein, een voliere is een beter idee.

Antwoorden (2)

Die kan je onderbrengen in een kooi van minimaal 80 cm hoogte met horizontale spijlen, want het is een klimvogel. Bovendien moet hij iedere dag een paar rondjes los kunnen vliegen, want het zijn snelle vogels en prachtige vliegers.
Beter zou zijn om hem in een volière te houden met een lengte van 3 meter, dan komt hij enigszins tot zijn recht.
Het zijn vogels die in groepen leven en die zich dus alleen minder gelukkig voelen. De kans is ook dat ze hard gaan roepen omdat ze antwoord willen van een soortgenoot.

Op dit ogenblik zijn er diverse steden waar ze gewoon in de vrije natuur leven. Ze zijn hier langzaamaan gedomesticeerd. Den Haag is daarvan een voorbeeld. Pas dan komen ze geheel tot hun recht.

Ik zal het je niet afraden, maar weet waaraan je begint. Afgaande op je vraagstelling hier, heb je je nog niet zo heel erg verdiept in dit prachtige dier.
Ivana
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord, +
De vlucht van een voliére dient een afmeting te hebben van ca. 3 meter lang, 1 meter breed en 2 meter hoog. Door hun enorme knaaglust is een houten voliére niet aan te bevelen. Beter is het omde voliére van bijvoorbeeld aluminium te maken.