hoe komt het dat een kat z'n eten af te toe uitkotst?

1 van de 2 katten doet dit. iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn? het zijn gewoon Kittekat brokjes, zien er best lekker uit :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (4)

De enige verklaring die ik ervoor kan bedenken, is dat de 'overgeefkat' te schrokkerig eet uit angst, dat de andere kat zijn eten 'af zal pakken'. Heb je al eens geprobeerd om de katten heel ver uit elkaar hun eten te geven, of zelfs in verschillende kamers?
En ik neem aan, dat de dierenarts er al eens naar gekeken heeft - zo niet, wordt dat natuurlijk hóógste tijd - misschien is de slokdarm erg nauw, en komt het eten daardoor niet goed in de maag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat maakt zichzelf medere keren per dag zelf schoon
door het likken aan zijn vacht , hierdoor krijgt hij\zij haren
binnen en die moeten er ook weer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal waar ;-)
Katten hebben een veel gevoeliger braakreflex dan mensen, dus het is niet ongewoon voor katten om te braken wanneer ze niet ziek lijken. Zolang als u kat een gezonde, maar niet overmatige eetlust heeft, geen gewicht verliest, niet slaperig overkomt,geen diaree heeft en geen parasieten heeft (juiste ontworming) dan is het vreemd als een kat overgeeft. Indien een van deze symptomen aanwezig is, of uw kat braakt groene of oranje vloeistof, dan is het goed mogelijk dat uw kat een medisch probleem heeft, en is het verstandig dit te laten onderzoeken.
De twee meest voorkomende gevallen waarom katten overgeven zijn: (1) teveel of te snel eten, dit resulteerd in het braken van het onverteerde voedsel snel na de maaltijd en (2) haarballen, die meestal het opbraken van de haarbal zelf veroorzaken. Wat betreft te snel eten, dit probleem is meestal het ergste in gevallen waarbij katten alleen mogen eten tussen twee tijdstippen op een dag, zodat wanneer ze voedsel hebben, ze gaan schrokken.
Indien u het idee heeft dat het braken van uw kat abnormaal is, is het verstandig contact op te nemen met uw dierenarts, aangezien overmatig braken vele oorzaken kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kittekat brokjes zijn niet de beste brokjes die je kan geven.
het is supermarktvoer, vol geur- kleur- en smaakstoffen.
je zou kunnen proberen of een premiumvoer beter binnen blijft.
voorbeelden van betaalbaar premiumvoer zijn prins en technical.
verder kan het ook zijn dat je kat teveel schrokt.
geef de brokjes in een lage schaal, vermengd met knikkers, zodat hij moet werken voor z'n eten.
ook een voerbal kan een goed idee zijn, net als het verstoppen van brokjes, of een handje door de kamer gooien.
houdt het braken dan nog steeds aan, dan is een dierenartsbezoekje wel zo verstandig.
Rieneke1