Eetgedrag van mijn kat: mijn kat eet meer dan volgens mij normaal is, maakt dit uit?

Sinds kort heb ik een nieuwe kat, een kat (kater) van 3 jaar.
Mijn vorige katten (ik heb ook katten van dezelfde leeftijd al gehad) aten veel minder. Dan deed ik gewoon brokken in het bakje en wanneer het leeg was vulde ik het bij. Maar bij mijn nieuwe kat moet dit wel 3/4 keer per dag, terwijl het bij mijn andere katten volgens mij maar 1 keer hoogstens 2 was?

Is dat gewoon normaal voor een kat?
Of moet ik een vast schema instellen (bijvoorbeeld 2 keer per dag een vol bakje ofzo?)

Want nu geef ik hem meestal maar gewoon wanneer het op is. Maar misschien is dat niet gezond.

Wie weet er meer van? :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had 2 katten waarvan er eentje ook door bleef eten en die werd veel te dik. Ik werd vermanend toegesproken door de dierenarts. Ik kreeg toen te horen hoe lang poes moest doen met een zak brokjes van 2 kg en kreeg een maatbekertje mee naar huis. Ze mocht verdeeld over de dag niet meer dan een bepaalde hoeveelheid grammen eten. Werkte goed bij mijn poes.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Veel verschillende antwoorden. Ik heb een kater die blijft vreten!
Hij krijgt goed voer, heeft geen zin om te spelen, wil alleen maar slapen, knuffelen, relaxen en eten....veel eten. Voer verstoppen, vind hij niet leuk.
Voer uit een voederbal, vind hij niet leuk.
Voer uit een labyrint, vind hij niet leuk.
Dan eet hij niet en gaat kotsen, kotsen en nog meer kotsen. Wat moet je daar nu mee? Voerbak in kleine beetjes vullen, vreet hij vlug in 1 keer op en gaat dan kotsen... Vul ik het bakje tot de rand, is het voor de middag op, en gaat hij de rest van de dag zeuren om meer, en word dan ook heel vervelend. Meneer weegt 7,5kg :-(
Rieneke1
10 jaar geleden
@ Voldy, is deze lezing over eetproblemen niet iets voor jou?
Denk dat ik er wel naartoe ga, de spreekster is erg goed en kundig. http://www.kattengedragstherapie.nl/
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Misschien wel slim ja, want ik zit af en toe echt met de handen in mijn haar. Allerlei tips heb ik al geprobeerd, ik ben 2 weken geleden weer met de Kater (Voldy) bij de dierenarts geweest. Weer steeds braken, gal en bloed omdat we hem voer gaven uit het voer labyrint. Gewoon niet eten en alleen maar kotsen. We dachten dat hij ziek was, maar nee hoor, (€700 later) en geen afwijkingen gevonden. Voer weer gewoon gegeven en alles gaat weer goed, behalve dan het schrokken...en daardoor kotsen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Heb je al knikkers oid tussen de brokjes gedaan?
Of brokje voor brokje een eindje weggooien?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Knikkers nee, want die heb ik niet. Brokjes weggooien werkt wel, maar ik ben niet de hele dag thuis om dit te doen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Alle kleine beetjes helpen. De kat zit nu in een cirkel van niet bewegen en dikker worden.
Poet
10 jaar geleden
Ben je wel bij met ontworming?
http://www.sterkliniekdierenartsenutrecht.nl/dierzorg/mijn-kat/veelgestelde-vragen-kat/hoe-vaak-moet-ik-mijn-kat-ontwormen/
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja ik ben bij met ontwormen, en mijn katten komen niet buiten.

Antwoorden (6)

Haha, dat ken ik. Ik heb hier goedzakken, luiaards, sprinters en vreetzakken gehad;)
Zoals je zelf al denkt, bij de vreetzakken is het gewoon een kwestie van goed voer, 2 keer per dag. Kijk op de verpakking wat de kat gemiddeld nodig heeft en pas dat aan als hij te dik of te dun wordt. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel! Tot dusver ziet hij er gewoon gezond uit, ik zal erop letten ;)
Of he hebt kleine bakjes of een kwalitatief minder goed voer.

Een kat eet wel 20 keer per dag een klein hapje en dit is ook belangrijk. Als een kat zoveel eet als jik beachrijft dan lijkt het er op dat de kat niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt en dit probeert te compenseren door veel te eten.
Een goed voer bestaat voornamelijk uit vlees en heeft zo weinig mogelijk granen.
Concreet: nee 4 bakjes per dag is niet goed.Laat je in de sdieren speciaal zaak eena voorlichten over voer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Niels zegt klopt helemaal! Er is wel een uitzondering op de regel. Ik heb een kat gehad die een goed merk voer kreeg, gebaseerd op vlees maar als ik hem liet eten wanneer hij wilde werd hij tonnetje rond. Ik gaf hem daarna 2 x per dag en dan deed hij er 2 tot 4 uur over. Eet hij het bakje in een keer leeg dan? Of komt hij meerdere keren terug? Hou het eens in de gaten.Maar zeker een goed idee om te kijken of je wel de goede voeding hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je! Inderdaad! Op de verpakking staat hoeveel gram je ongeveer moet geven. Dit hangt natuurlijk wel af van de bezigheden van je kat ( binnen of buiten kat bijv.)
Geef de kat ook zacht voer, dat is een goeie manier omze ook vocht binnen te laten krijgen + ze vinden het lekker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige katten blijven maar eten, omdat ze zich rot vervelen.
Begin eens met een deel van het voer te verstoppen, en in voerpuzzels aan te bieden.
Zo benader je de natuurlijke omstandigheden, waarbij een kat moet jagen voor z'n voer.
Speel daarnaast veel met je kat, en rouleer de speeltjes, zodat ze interessant blijven.
Ook het gebruik van geurtjes zoals kattenkruid en valeriaan maakt het kattenleven veel interessanter.
Geef daarnaast, zoals Niels al aangeeft, geen supermarktvoer maar goed voer waar de kat minder van nodig heeft.
Rieneke1
10 jaar geleden
Een kat nooit onbeperkt voeren. Een volwassen kat geef je slechts 2 keer per dag te eten. Als zoals je aangeeft de kat al zoveel heeft gegeten, ga er dan maar eens mee op de weegschaal staan, waarschijnlijk zal er al sprake zijn van overgewicht.

In zulke gevallen is het interessant de kat moeite te laten doen voor zijn eten, bijvoorbeeld door het droogvoer in zo'n speelbal te doen. Het zal veel langer duren eer de kat de brokjes eruit krijgt (ja, zet dat gerust op het kleinste standje) en ze zal ze dus niet kunnen opschrokken.

Wees ook spaarzaam met tussendoortjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het belangrijkste lijkt mij dat je kat voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en dat gaat alleen met een goede kwaliteit voer. Als hij dat krijgt en hij wordt niet te dik, mag hij best wat meer eten dan gemiddeld. Er bestaat ook speciaal voer (van de duurdere merken, zoals Royal Canin) dat ervoor zorgt dat een kat eerder verzadigd is, terwijl hij toch voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit wordt vaak gegeven als een kat te zwaar is. Een goeie dierenwinkel of de dierenarts kan je eventueel ook adviseren.