Hoe zorg ik ervoor dat mijn hond geen papier meer pakt?

Mijn hond heeft de vervelende tik om vaatdoeken te pakken maar vooral papierenzakdoeken (soms gewoon papier). Thuis hebben we meerdere malen geprobeerd om boos te zijn alleen nu gebeurd het meer omdat ik ziek ben en de hond niet in de gaten te houden en als ik het zie niet echt er op kan mopperen. Mijn hond is 1,5 jaar oud en hoop dat deze vervelende tik kan ophouden we hebben van alles geprobeerd maar misschien weten jullie iets?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Sambal in de tissues smeren. De hond zal de tissues gaan ervaren als "vervelend" en er mee ophouden. Zo hebben wij kluiven aan de mandrand en de traptreden gestopt. Sommige mensen vinden het zielig. Ik eerlijk gezegd niet, de hond kiest er zelf voor om het "op te eten" als het dan vies is jammer voor hem, hij weet eigenlijk toch wel dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Krijgt hij wel genoeg beweging om iets anders met zijn energie te kunnen doen? Als ik zo de foto bekijk is het een hond die geen genoegen neemt met een blokje om.. dan zal hij thuis steeds "lastiger" worden omdat hij zijn energie niet kwijt kan of nieuwe "tics" ontwikkelen.. Bovenstaande reactie en antwoord zijn ok om dit probleem aan te pakken, maar voorkom andere problemen door hem te geven wat hij nodig heeft. Hij is nog jong en blijft voorlopig met name geestelijk doorgroeien en heeft daardoor meer afleiding nodig.
bv veel beweging, (niet steeds zelfde stukje) cursus, behendigheidstraining of jachttraining. (het lijkt me een jachttype)
Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze krijgt heel veel beweging we fietsen bijna elke dag met haar (drie kwartier) en we laten haar per dag in totaal anderhalf uur uit dus dat zou wel goed zijn we laten haar soms een los zodat ze flink kan rennen. Maar je hebt inderdaad wel gelijk want deze hond moet echt veel energie kwijt.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Je zegt ook dat je niet echt op de hond kan mopperen. Let daar wel mee op, jij bent de baas, laat de hond niet over je heen walsen.

Antwoorden (2)

Het is in ieder geval speels gedrag van een jonge hond. Maar... een hond moet leren wat wel en niet mag.
Waarschijnlijk vind hij jullie negatieve aandacht en gebrom zó leuk, dat het hem sterkt in zijn dadendrang. 'Lekker pikken, dan krijg ik alle aandacht'.

Bij reacties staat een oplossing van Heer Voldemort. Prima. Je moet de hond door de zakdoekjes zelf laten straffen, maar dan moet je ook verder niet je stem verheffen of je er mee bemoeien. De gedachten hierachter is, dat de zakdoekjes 'terug bijten' en dat voelt hij als een reprimande. Drie maal achterelkaar op deze wijze bestraft (geen succes tussendoor) en het leed is geleden. Niet zielig vinden, het is niet zielig. De hond kiest er zelf voor en kan het dus ook nalaten.
Je kan nog wel een aantal andere schrikreacties veroorzaken: een blikje met omvallende knikkers of een sleutelbos gooien zonder dat de hond merkt dat het door jou gebeurt, maar dat moet je zelf uitpluizen. Creatief zijn dus.
Ivana
10 jaar geleden
zet het papier hoog zodat je hond er niet bij kan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze springt soms op tafels om het te pakken
Ivana
10 jaar geleden
Onzin, een hond moet leren wat wel en niet mag. Dan kan je je hele huishouding wel aan het plafond hangen. ;)