is huisdier verbod in huurcontract wettig?

ik mag geen kat houden in mijn huurflat. contract zegt verboden mits schriftelijke toestemming maar die krijg ik niet omdat de huisbaas anders honden moet toelaten ook.
mijn kat is al 13 jaar bij mij en is aan mij gebonden
ik ben van haar en zij van mij
nu moet ik haar tegen de 1e oktober weg doen
ben 34j en heb al heel mijn leven met een kat gewoond maar dat is blijkbaar illegaal geworden in 2013 want geen enkel immo wilde me helpen zodra ze hoorden dat ik een kat had
heb een flat gevonden door te liegen dat ik geen huisdieren had
zonder een kat is mijn leven leeg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Ja, een verhuurder mag in het huurcontract en/of het huurreglement het houden van huisdieren verbieden en/of beperken.

Wat is de positie van de huurder als deze in strijd met het verbod toch een huisdier neemt?

De huurder loopt dan kans dat de huurovereenkomst op vordering van de verhuurder ontbonden wordt en het gehuurde ontruimd kan worden. De kantonrechter te Gouda was in zijn beslissing van 20 juni 1974, PRG 1974/940 van mening dat: "ook al is de hond van gedaagde-huurder een opgevoed dier, het houden van zo'n dier, terwijl dit bij huurreglement verboden is levert onbehoorlijk gebruik van het gehuurde en geeft voldoende grond voor ontbinding van de overeenkomst met ontruiming".
Deze uitspraak lijkt achterhaald door de uitspraak van de Hoge Raad van 10 juni 1988, nr 13288, NJ 1988/873. In deze uitspraak heeft De Hoge Raad bepaald dat de rechtbank geen onjuist standpunt had ingenomen door te oordelen dat door overtreding van het huisdierverbod niet een zo ernstige wanprestatie wordt veroorzaakt dat daardoor ontbinding en ontruiming worden gewettigd. Deze uitspraak was kennelijk op het gelijkheidsbeginsel gebaseerd. De verhuurder was immers ook niet tegen andere huurders met een hond opgetreden, dus was dit ook niet mogelijk alleen tegen deze huurders.

In zijn conclusie bij het vonnis merkt A-G Mr Leijten op dat er geen sprake hoeft te zijn van overlast veroorzakende huisdieren. In het kader van overlast kan de huurder altijd een actie in het kader van ontbinding van het huurcontract verwachten. Het gaat dan hier uitdrukkelijk om de vraag of niet overlast veroorzakende dieren tot huurbeëindiging kunnen leiden.

Het lijkt overigens duidelijk dat overtreding van dit verbod door het hebben van één goudvis in verband met het bovenstaande niet ontbinding van de huurovereenkomst wettigt. In het verweer tegen een dergelijke vordering door de verhuurder moet de huurder dus uitdrukkelijk deze belangenafweging te berde brengen en een beroep op de redelijkheid en billijkheid doen (artikel 6:248 BW). Een dergelijke bepaling in het huurcontract (het verbieden van alle huisdieren) is zo ruim dat het daarom niet tot huurbeëindiging kan leiden. Mr Leijten is van mening dat enkel overtreding van deze bepaling niet kan leiden tot ontbinding van de overeenkomst.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus zou zeggen teken het contract,doe je kat tijdelijk bij iemand anders en neem ze daarna gewoon terug bij u...
fremar
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Prima zo'n antwoord. Dikke plus.