Wat is reden van de plotselinge vissensterfte?

Hallo,

Sinds 3 dagen geleden merk ik een plotselinge sterfte van mijn vissen (goudvissen), welgeteld 7 op 3 dagen tijd.

Ze zitten in een vijver die groot genoeg is.

Ik ben ze momenteel aan het verhuizen naar bokalen, wat zeer slecht is...

Ik zou echt niet weten wat de plotselinge sterfte veroorzaakt.

Ik denk niet dat ze nog lang te leven hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zitten dus niet binnen in een aquarium, maar buiten in een vijver?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo is dat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou handig zijn als je iets meer vertelt over de vijver. Zit er bijvoorbeeld een filter in? Kunnen er schadelijke stoffen in de vijver terecht zijn gekomen? Heb je water ververst, beplanting veranderd etc.
Hoe zit het met de waterkwaliteit?
Hoe lang heb je die vijver en die vissen al?
fremar
10 jaar geleden
Er kunnen zo veel redenen zijn,lees ook eens:
http://www.koihealth.nl/dl/vergiftigingvijver.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Astrid
Er zit geen filter in. En het lijkt me onmogelijk dat er schadelijke stoffen in zitten. Ikzelf vind dat de vijver niet echt normaal ruikt, meer naar de stinkende kant op. Ik heb de vijver ong 7 jaar net zoals de vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een filter is toch echt heel belangrijk voor de kwaliteit van het water en de gezondheid van de vissen. Waarom heb je nooit een filter geplaatst dan? Dat de vijver stinkt is inderdaad geen goed teken. Waarschijnlijk is er dus sprake van een ernstige verontreiniging. De vissen vervuilen zelf ook het water. Ook kan er sprake van een zuurstofgebrek zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verkoper van de vissen zei dat een filter geldverspilling was.. De beste oplossing is dus het leegpompen van de vijver?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het stilstaand water is kun je ook wel blauwalg krijgen omdat het water niet goed circuleert. Dat kan inderdaad behoorlijk stinken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, zeer erg bedankt voor de info.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is ook geen pomp? Die verkoper lijkt me weinig verstand hebben van vijvers. Ik zou dus zeker een filter kopen en een pomp.
Misschien heb je nog iets aan deze info:
http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d34_zuurstof-vijver.html http://www.vijverhulp.nl/vissen.htm Ik heb helaas zelf geen vijver. Een vriend van mij wel, maar die kan ik nu even niet bereiken. Het kan een combinatie van factoren zijn: te weinig zuurstof. schadelijke bacteriën, teveel ontlasting in het water van de vissen etc. .Ververs je het water wel eens? Wat doe je normaal aan onderhoud?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de vraag lijkt meer: hoe komt het dat het 7 jaar goed gegaan is? als Ebert al die tijd geen filter en geen sterfte gehad heeft, dan is het ontbreken van een filter geen oorzaak van de sterfte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goudvissen beginnen meestal als kleine visjes, die nog niet veel vervuilen.
Bijna altijd wordt er een waterlelie en andere planten in de nog nieuwe vijver gezet.
De eerste jaren nemen de vijverplanten, vooral de waterlelie, alle meststoffen van de goudvissen op, dus er is een soort evenwicht zonder filter.
Maar de vissen worden groter en groter, zo ook de vijverplanten, maar er komt een moment, dat de vissen meer meststoffen produceren dan de planten kunnen opnemen.
Nu ontstaat er een mestoverschot, die het water troebel maakt.
Hierdoor wordt het water groen van de zweefalgen.
Door dit groene water sterven de zuurstofplanten.
Er ontstaan nu rottingsbacterieën die zuurstof uit het water opnemen+ maken ze giftig gas.
Zo na half augustus, stopt de groei van de meeste vijverplanten en nemen ze geen meststoffen meer op, maar de vissen poepen nog volop.
Dan gaat het fout, komt bij, dat de meeste mensen nooit iets doen aan een te lage GH waarden en daardoor een te hoge PH, hierdoor ontstaan nog meer giftige gassen.
Einde vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is ondertussen een expert langsgekomen en die zei dat er niets mis is met de vijver, hij heeft ook geen idee hoe het kwam dat de vissen dood gingen. Het is gelukkig al 3 dagen geleden sinds er nog een vis overleden is.

Antwoorden (3)

Goudvissen zijn koudbloedig, net als alle vissen. Ze zijn altijd net zo warm of koud als hun omgeving. Ze kunnen hun temperatuur niet zelf regelen. Als het zwemwater van de vis plotseling warm of koud wordt, kan de vis doodgaan.
Waar veel vissen gevoelig voor zijn is plotseling vuil water. Wanneer de hoeveelheid giftige stoffen heel langzaam oploopt kunnen vissen daar tot op zekere hoogte "aan wennen", maar wanneer de concentratie in korte tijd sterk oploopt zal er vergiftiging optreden. Een mogelijk teken dat daarop kan duiden zijn het donker kleuren van de vissen en versnelde ademhaling.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat is dan de reden? En is er een oplossing voor? Is het door het afkoelen van de temperatuur de laatste week?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
misschien vuil de vijver ingespoeld met alle regen van de laatste week?
Na ongeveer half augustus, stoppen de vijverplanten met groeien.
Vijverwater dat al niet goed meer was, wordt nu plotseling nog slechter, omdat er geen voedsel meer opgenomen wordt door de waterplanten.
Bijna altijd is er dan ook een laagje modder aanwezig op de bodem.
Hierin ontstaan nu giftig moerasgas, wat dodelijk kan zijn voor de vissen.
Bijna altijd is dan de GH waarden veel te laag en de PH veel te hoog.
Hierdoor ontstaan er nog meer giftige afvalstoffen.
Doe je niets, dan sterven al de vissen in deze vijver.
In een vijver met veel goudvissen moet ook een grote filter staan, omdat dit soort vissen heel erg veel vervuilen, moet de pomp voor deze vijver minstens in twee uur de inhoud van de vijver verpompen, liever meer.
De inhoud is ongeveer, lengte x breedte x een half.
Wat nu te doen?
Maak de vijver leeg, bewaar de zuurstofplanten in emmers en haal de meeste modder er uit.
Vul hem opnieuw met kraanwater en gooi de zuurstofplanten weer terug.
laat de vissen weer los in de vijver, ook dat is slecht in nieuw vijverwater, maar een ander keus heb je gewoon niet.
Heb je nu geen tijd om dit uit te voeren, pomp dan de vijver half leeg en vul hem met leidingwater.
Maar dit is een tijdelijk lapmiddel, de vijver moet later toch leeg.

Toegevoegd na 3 uur:
Mogelijk is alleen de GH waarde heel erg laag, door al de regen van de laatste weken. ( even laten testen)

Toegevoegd na 3 uur:
las net bij de reacties, dat er geen filter in de vijver zit, daar zit dus je probleem.
Goudvissen zijn zeer grote vervuilers, die kunnen nooit zonder een filtersysteem in een vijver.
Ieder jaar komt er nu meer vissenpoep in de vijver en ontstaat er o.a. moerasgas, goed zelf te testen als je met een bezemsteel op de bodem port, er komen dan bellen met gas naar boven.
Dus vijver leeg en schoon maken, nieuw water er in ,zuurstof planten en daarna de vissen en hopen dat er nog enkele het overleven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké bedankt! Moet ik de vissen tijdelijk ergens anders onderbrengen of moet ik ze in de vijver laten zitten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je gaat voor het tijdelijke lapmiddel, dan laat je de vissen er in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En plaats er een Eiheim filter op die het water met filterwatten reinigt van vuil en met koolstof om het water te neutraliseren.
Zoals het nu gaat zwemmen die vissen in hun eigen uitwerpselen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 Zeer nuttige informatie,.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je, het is mijn vak. :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, dat verklaard alles ;-) Hopelijk doet de vraagsteller ook iets met je waardevolle adviezen en is hij al druk bezig vandaag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is ondertussen een expert langsgekomen en die zei dat er niets mis is met de vijver, hij heeft ook geen idee hoe het kwam dat de vissen dood gingen. Het is gelukkig al 3 dagen geleden sinds er nog een vis overleden is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft de expert, de hardheid getest, de PH en het nitriet gehalte?
Heeft hij gezien dat er geen filter op zat?
vissen kunnen ook heel slecht tegen schoonmaak middel dus als je vissen bokaal hebt schoongemaakt met schoonmaak middel moet je het heel goed uitspoelen