Wat is er mis met mijn cavia?

Sinds 2 dagen zit mijn cavia steeds in een bolletje ( met haren omhoog) midden in de kooi. Daarbij zit ze steeds te klappertanden. Haar vriendinnetje doet niet anders tegen haar ( geen ruzie ofzo) en er is niks veranderd in de kooi of voeding wat zou kunnen duiden op stress. Ik heb geprobeerd haar tanden te bekijken, het ziet er goed uit. De oren, ogen zijn ook normaal, ze is ook niet afgevallen. Maar als ik eten geef is ze wel minder enthousiast dan normaal. Wel piept ze gewoon bij het openen van de koelkast. Herkent iemand dit bij zijn/haar caafje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergeten te melden dat ze zich wel normaal en blij gedraagd als ik haar vast heb :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt de grote cavia eens mailen. http://www.degrotecavia.nl/ziektes.html

Het beste antwoord

Als aan cavia klappert met zijn tanden is het meestal een teken van boosheid of irritatie. Misschien dat ze nestdrang heeft of zo en ze hiermee aangeeft aan de andere cavia dat ze uit de buurt moet blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt :) maar dat is het ook niet. Ze doen juist heel lief tegen elkaar het is heel anders dan irritantie of boosheid knagen. Maar ik denk dat ik weet wat het is aangezien ze nu ook stuiptrekaanvallen heeft ( ze ligt dan en dan trillen haar benen) ik denk aan epilepsie. ik ga de dierenarts toch maar even bezoeken in de hoop op medicatie

Andere antwoorden (1)

misschien is ze ziek? ik zou naar de dierenarts gaan want zo is mijn hamster overleden. we weten nog steeds niet wat ze had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dierenarts kan helemaal niks met cavias. Dit heeft ze zelf gezegd. Omdat er te weinig vraag naar is specialeren ze zich meer naar de grotere dieren. Mijn vorige cavia was ziek. We gingen naar de da. 100€ kwijt en de volgende dag was ze dood. Terwijl het een 'veel voorkomend iets' was
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou ik toch echt een andere dierenarts zoeken. Er zijn zat artsen gespecialiseerd in kleine/bijzondere huisdieren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, andere dierenarts!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijna elke dierenarts kan juist met zulkw dieren van alles...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het probleem. Die heb ik proberen te zoeken en die zijn echt ver van mijn huis. Half uur ofzo. En zou dat niet alleen maar stress op leveren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil je dan? Dat beestje zo rond laten lopen? Zou dat geen stress opleveren? ;-)