Kan het op den duur schadelijk zijn voor katten (voor de gewrichten met name) om dagelijks meerdere keren vanaf grote hoogte te moeten springen?

Ik woon in de stad en heb een afgesloten tuin. Aan het einde staat een schutting (1.80 hoog) en aan de zijkanten een heg met gaas.
Mijn katten klimmen meerdere keren per dag over de schutting en springen er aan de andere kant weer af.
Een andere manier om te tuin te verlaten of om er weer in te komen is er niet.

Er komt door die sprong toch steeds een behoorlijke klap op die voorpoten lijkt me. Voor een keertje zal dit niet erg zijn, maar hoe zit dat met elke dag een paar keer?
Zou dit op den duur slijtage kunnen veroorzaken of valt dit wel mee?
Moet ik misschien een trapje of plank plaatsen zodat ik in elk geval het springen in mijn eigen tuin kan beperken of is dit overdreven?

Een gat in de schutting maken is geen optie omdat direct daarachter een metalen hek staat met gaas. Daar achter is een pad, maar dat hek is gemeenschappelijk bezit van mensen die achter dat pad wonen en daar kan ik dus niet zomaar ook een gat in maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk dat katten dat zelf wel aanvoelen.
En als ze het vaker doen dan doet dat vast geen pijn en is het hopelijk niet schadelijk
Rieneke1
10 jaar geleden
Jammer dat je geen luikje kan maken.
Trapje of plank lijkt me niet overdreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke, dus jij denkt dat al dat gespring wel schade veroorzaakt bij de katten? @ikweetalles33: Als de katten pijn krijgen is het al te laat en is er onherstelbare schade. Daarnaast zijn katten meesters in het verbergen van pijn. Voorkomen is dus beter.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik antwoord niet, maar reageer, omdat ik vanuit mijn gevoel antwoord, niet wetenschappelijk onderbouwd.
Het zijn hoge sprongen, en belangrijker, naar ik begrijp op een harde ondergrond.
Mij lijkt het dat dit idd de slijtage versneld, en je katten eerder aan artrose zullen gaan lijden.
Sowieso gaan ze ouder worden, en dan heb je zeker een probleem.
Is er overleg mogelijk over een luikje?
Dat zou ideaal zijn. Een andere optie zou zijn je tuin af te zetten, maar dat moet je wel willen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je tuin afzetten,één van Rienekes opties, lijk mij sowieso veel beter want in een stad lopen ze een groot risico aangereden te worden door auto's oid en ze kunnen dan ook geen overlast veroorzaken in tuinen van andere bewoners.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vlindertje, ik woon aan een hofje. Hier komen geen auto's, het is hier veiliger voor katten dan op het platte land. De meeste buren hebben zelf ook katten en niemand heeft last van elkaar. Gezellig juist al die katten hier. Als ik de tuin afzet kunnen mijn katten niet meer genieten van het hofje aan de voorkant wat eigenlijk een hele grote tuin is. Heel veilig dus en autovrij.
Rieneke1
10 jaar geleden
Astrid, ieder moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen.
Wel wil ik je het volgende ter overweging geven: jaren terug liet ik mijn katten vrij buiten lopen.
Waarom ook niet, ik had een megagrote tuin, met braakliggend land er achter, van auto's geen gevaar te duchten. Helaas hebben twee van mijn katten een aidsinfectie opgedaan (wist toen nog niet eens dat dat bestond).
Ze hebben veel kwalen gehad, en zijn uiteindelijk vrij jong gestorven, met 8 en 11 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bah, dat is naar inderdaad.Volgens mijn dierenarts komt kattenaids nauwelijks nog voor in de stad. Het wordt ook voornamelijk overgedragen door vechten en bijtwonden. In mijn buurt zijn alle katten gecastreerd en wordt er eigenlijk niet gevochten gelukkig.
Buiten de stad heb je veel verwilderde boerderijkatten die niet gecastreerd zijn en veel vechten. Ik denk dat het risico daar groter is. Maar ja, binnen houden is inderdaad uiteindelijk het veiligst. Ze zijn het alleen niet gewend en gaan dan protesteren. 's Avonds en 's nachts hou ik ze wel altijd binnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kun jij zelf via je eigen tuin in het gemeenschappelijke hofje komen? en kan je op die plek een kattenluikje maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan daar zelf alleen maar komen via de voordeur, tenzij ik zelf over de schutting en verderop nog over een hek zou klimmen;-)
Wel kan ik de katten wat vaker via de voordeur in en uit laten. Maar vaak zie ik niet op tijd dat ze voor de voordeur zitten en komen ze weer via de tuin. Een andere optie is een opening maken in het gaas in de heg aan de zijkanten, maar dan moeten ze dus altijd via de tuin van de buren. Misschien niet zo erg, want nu zitten ze ook regelmatig bij de buren in de tuin, maar dan via de schutting. Ik zal eens overleggen met de buren. (die hebben zelf trouwens ook katten die regelmatig in mijn tuin springen)

Antwoorden (1)

nee volgens mij niet hoor,laat ze maar lekker springen is hun natuur net als het klimmen,als een kat iets niet wilt doet hij het ook niet hooguit in nood.