Hoe herken ik het verschil tussen een schijndracht en een echte dracht bij een poes ?

Ik heb een katinnetje van vijf jaartjes jong , die werd ooit aan de kant van wijlen mijn vaders huis gedumpt in een kartonnen doos aan de beek . Ik vond het toen iets hebben ; mijn papa pas overleden en ik krijg daar een kitte in de plaats . Tja klinkt raar en doet er niet toe :) . Ik heb haar op zes maand al laten steriliseren . Vooral ook omdat er een kater in huis was en het risico te groot werd daar ze iets te goed overeen kwamen . Nu doet ze de laatste tijd heel vreemd , ze eet opeens enorm veel , na haar eten gaat ze meteen slapen en kiest ze plekken uit waar ze anders nooit gaat slapen . Ik weet dat ze in contact geweest is met een katertje hier wat verderop en dat ze enkele dagen ervoor krols was en dan opeens niet meer . Haar buik is beginnen zwellen en blijft zwellen , haar tepels zijn enorm zichtbaar en donkerder getint , ze loopt zenuwachtig rond en lijkt niet te weten wat ze wil . Is dit nu een zwangerschap of is dit een schijnzwangerschap ? Ik weet dat katten die gesteriliseerd zijn minder kans hebben en normaal gezien NIET drachtig worden , maar dat de kans wel bestaat . Wie weet raad ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.9K
Rieneke1
10 jaar geleden
Even langs de dierenarts met de poes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ga je doen (in het kleine geval) dat ze zwanger zou zijn?

Antwoorden (1)

Je kunt het best naar de dierenarts gaan om haar na te laten kijken als je niet zeker bent of je poes zwanger is. Dit kan na 35 dagen. Dan kan de dierenarts aan haar buik voelen of ze zwanger is. Je kunt zelf ook kijken of je iets kunt voelen maar wanneer je naar de dierenarts gaat, weet je het zeker. Soms wordt er een echo gemaakt wanneer er twijfel is. Wanneer een kat schijnzwanger is, zal de dierenarts waarschijnlijk een antibioticum of ander medicijn meegeven. Dit is om infectie tegen te gaan. Wanneer de poes ernstige symptomen heeft van schijnzwangerschap kan dit worden verlicht met hormooninjecties, maar dit wordt vaak niet meteen toegepast omdat hormonen ook weer andere klachten kunnen veroorzaken. De dierenarts kan je vertellen wat je het best kunt doen voor je kat in deze periode.
Katten kunnen de volgende kenmerken vertonen. De poes hoeft niet per se alle kenmerken te vertonen, dat verschilt per poes:

Meer slapen
Meer/vaker eten
Dikke buik
Prikkelbaar
Minder speels zijn
Aanhankelijk
Opgezette melkklieren
Vloeiing uit de tepels
Slepen met voorwerpen (sokken, etc)
fremar