mag een pup een bot?

ik heb sinds gisteren een puppy van 8 weken.
vandaag gaan we wat spullen voor haar halen maar ik weet niet als ze een wel bot mag hebben..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
81K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor een soort hond is het precies?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon even ter info: een pup of kitten heeft er baat bij langer als 8 weken bij de moeder te blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een boomer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@vrouwe70 by de fokker zeiden ze dat ze na 7 weken we konden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt dit het beste vragen in de dierenspeciaalzaak waar je de spullen gaat halen. Als het een goede zaak is, hebben ze geschoold personeel, mensen die er verstand van hebben. Er zijn ook verschillende botten, dus we kunnen je geen eenduidig advies geven. Ze hebben wellicht iets speciaals voor puppy's.
Ivana
10 jaar geleden
@USAlove: de uitspraak van de fokker is juist.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ivana, hoe zit het met leerfasen van pups, net als kittens?
[Een kitten blijft het best de eerste 12 weken bij de moeder. Weet overigens niet waarom een htk kitten korter zou blijven dan een ras.]
De eerste zoveel weken leren ze dit en de volgende zoveel weken leren ze dat... Waarom zou een pup dus met 6 à 7 weken gescheiden mogen worden van de moeder?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb inmiddels in je antwoord gelezen waarom 7 weken [+3dagen] bij honden geen probleem is... weer iets geleerd.

Het beste antwoord

Het maakt niet uit waar een pup op kauwt, zolang het niet op je schoenen of tafelpoot is. ;)
Een pup heeft deugdelijk kauwmateriaal nodig voor het doen doorkomen van de tanden en kiezen. Als een pup zich vergrijpt aan zaken die niet voor dat doel geschikt zijn, heeft hij niet genoeg kauw/speeldingen.
Let op met die platte lapjes om op te kauwen, die kunnen als ze bijna op zijn in de keel blijven steken. Ook kan de pup last van diaree krijgen als hij het dierlijk kauwspul te snel naar binnen werkt.
Een stevig bot van goede kwaliteit, aangepast aan de grootte van zijn bekkie is ideaal. In een goede dierenspeciaalzaak liggen ze te kust en te keur.
De nylabone is van syntetisch materiaal en bijna onverslijtbaar, maar veel honden raken er op uitgekeken omdat het niet de geur heeft van dierlijk voedsel.

Het is een absolute misvatting dat honden langer dan 7 weken(plus 3 dagen) bij het moederdier zouden moeten blijven. Katten leren tot de leeftijd van 14 weken nog een hoop zaken van moederpoes om in leven te blijven, dat is bij honden niet zo. Tenminste niet bij onze gedomesticeerde honden.
Bij Lorentz zowel als bij Trumler lezen we dat juist bij het begin van de socialisatieperiode het contact met de mens van het grootste belang is, omdat anders de band met soortgenoten de overhand krijgt. Als je bij 7 weken een pup mee naar huis neemt en hem behandelt op 'hondse' wijze, dan zal de band die je opbouwt onverbrekelijk zijn. Maar...daarvoor is veel kennis over de hond en zijn behoeften vereist. Je zult dus iets moeten weten over het gedrag van de reu en zijn manier om een correctie aan te brengen. Over 'straffen' en belonen, over liefkozing en afwijzing.
Het handboek over de hond van Eberhard Trumler is bijvoorbeeld zo'n boek waar een schat aan gegevens in te vinden is: "Honden moet je serieus nemen" en het tweede deel:" Honden zijn om van te houden".
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
okey ty :D

Andere antwoorden (3)

Als je een 'bot 'voor de pup wilt kopen neem dan een goede
Wij hebben zelf hele goede ervaringen met de nylabone
Een beetje duurder in aanschaf dan een gewoon bot maar ze doen er een aantal maanden mee en is niet gevaarlijk door versplintering e.d

En voor een pup is het inderdaad beter als het wat langer bij de moeder is
Maar ja, sommige fokkers zien alleen maar euro tekens en willen zo snel mogelij k van de pups af :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Puppy's bijten heel graag en veel, dus een kauwbotje is een goed idee. Neem een bot zonder merg. Bij de Jumbo hebben ze redelijk kleine kauwstaafjes, 2-kleurig, gedraaid en in een rond kokertje verpakt. Mijn puppie was er gek op en heeft er nooit last van gehad. Succes en veel plezier met je pup! Het bijten wordt overigens minder hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je puppy nog niet gewisseld is van tanden mag je hem nooit alles geven wat je kan vinden op internet of dierenwinkels!
Het is raadzaam om altijd even iemand aan te spreken in een dierenwinkel welke speeltjes of botten ze mogen hebben.
Veel mensen weten dit niet, zoals ik altijd hoor.
Als je toch te harde speeltjes of botten geeft dit invloed kan hebben op het volwassen gebit.
Het gebit kan misvormen en op latere leeftijd een slechte 'bijt' veroorzaken om maar een voorbeeld te geven.
Een paar gouden tips zijn;
Een speeltje dat je zonder al te veel moeite kan indrukken of vervormen kan geen kwaad.
Een speeltje dat een roze of blauwe kleur(algemeen gezien) heeft is meestal een puppy speeltje of geschikt voor puppy's.
Het zelfde principe over de botten/snack als je het kan indrukken is het oke.
Omtrent botten kun je de witte variant van de runderhuidbotten geven, klassiek hebben deze een afgebleekte bruine kleur.
Bij een Maxi Zoo in je buurt geven je ze een degelijke uitleg.
Hoop je hiermee te hebben informeert