Hoe kan ik vermijden dat mijn hond blaft als ik sta te praten met iemand tijdens een wandeling ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
doorlopen
Ivana
10 jaar geleden
@vDijken. Dus dan bepaalt de hond wanneer je mag blijven staan. Oplossing van nix... Zet er dan op z'n minst een smiley achter.

Het beste antwoord

De hond blaft omdat hij/zij jouw aandacht wil, dat kun je afleren door hem/haar rustig aan te spreken en te zeggen dat hij/zij stil moet zijn, als hij/zij dan stil is, beloon je hem/haar met een lekkernij. Blijf dat doen, ook als hij/zij niet meer blaft, maar gewoon stil naast je gaat zitten of blijft staan, als je met iemand praat. Na ellenlang geduld en oefenen zal het lukken, geef niet op. Zorg dus altijd dat je een beloning in je zak hebt zitten. Begin hier niet morgen, maar vandaag mee. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eens, maar net als bij kinderen: zorg dat de hond jouw "zeggen dat hij/zij stil moet zijn" niet opvat als positieve aandacht, want dan versterk je zijn gedrag juist. Het moet heel duidelijk overkomen als een correctie. Ik kom veel hondenbaasjes tegen die heel vriendelijk zeggen "nee, niet blaffen" of "doe eens niet zo dominant", met een lief hoog stemmetje. Zo'n hond snapt daar niets van en vat het op als een bevestiging dat hij het juiste aan het doen is.
Dus: lage stem, streng, kort, altijd hetzelfde commando, boos kijken. En als hij een keertje stil is: "goed zo!". Eetbare beloningen zijn niet per se nodig; wanneer je een goede band met je hond hebt zal hij een welgemeend "Goed zo!" opvatten als een overheerlijke beloning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in, maar als je langere tijd hebt toegegeven, dan werkt een beloning in de vorm van een koekje wel sneller. Consequent zijn moet je al doen bij een pup, als je de hond dan al op de juiste manier opvoedt, dan heb je deze problemen niet. Afleren blijft moeilijker dan aanleren. Met je stem dwingend laten klinken, ben ik het helemaal eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na hoe lang stil krijgt ie dan iets lekkers?
En als het iets langer of iets korter is?
Dan weet die hond al heel snel dat ie iets lekkers krijgt.
En dan is ie dus nog steeds de baas. Vinger opheffen, tikje geven, NEE zeggen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat tikje vind ik dan weer overbodig, de hond moet jou als leider zien en daarom je aanwijzingen opvolgen, niet opvolgen om een tikje te voorkomen. Dan creëer je angst bij de hond. Terwijl een hond graag een leider heeft, die hem of haar op zijn of haar grenzen wijst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou een tikje is niet altijd verkeerd, in de natuur worden honden/hondachtigen op hun plaats gezet door een beet van een ander. Daar blaffen ze ook niet met een hoog stemmetje en geven ze elkaar iets lekkers wanneer ze luisteren naar de leider :)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hangt van de tik af, je hoeft de hond niet in elkaar te rossen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zwaar tegen het corrigerende tikje, dit omdat de hond er na een tijdje niet meer op reageert, de baas denkt harder te moeten tikken en aan het eind van het liedje hou je dan een agressieve hond over, die gestraft wordt voor zijn agressie. Dit heb ik ooit eens meegemaakt bij een bekende en sindsdien kan ik het niet meer uitstaan als honden op die manier terecht gewezen worden. Zwakte van mij, dat weet ik, ik weet ook dat niet iedereen zo reageert, maar blijf hier toch bang voor.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik ben zelf eerder van de hond in het nekvel pakken. Maar ik geef toe, ik heb ook wel eens een lel uitgedeeld. Dat was twee keer over bij 2 verschillende honden, de ene dulde mij niet in huis bij mijn vriend, ik most 's nachts naar de wc, de hond ging in de deuropening staan met opgetrokken lippen en ik mocht er niet langs. De andere beet mij. En daar reageerde ik meteen op met een lel. Beide honden hebben het nooit meer gedaan, en ik ook niet :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel zal dit zeker doen

Andere antwoorden (1)

In de basis is hier dus meer aan de hand. De hond is waarschijnlijk gewend dat je altijd aandacht aan haar besteedt op het moment dat ze dat vraagt.
Vaak doen mensen dit ongemerkt. De hond komt met een bal aan en jij gooit hem weg, zonder er bij na te denken. De hond komt naar je toe, gaat tegen je aan staan en jij geeft een aai. De hond gaat voor je staan en wil niet opzij en jij weet dat ze eten wil, dus geef je dat.
Allemaal kleine dingen die er in sluipen. Ongemerkt en onbedoeld. De sturing ligt dus in dit geval bij de hond en niet bij jou. Mijn trainster zei twintig jaar terug al tegen mij: je bent niet bij je hond in dienst. Dat heb ik in mijn oren geknoopt, want het is een regelrechte valkuil.

Let dus op jezelf en wees consequent. Je hoeft al die zaken niet te negeren, maar je mag wel duidelijk zijn. Een opgeheven vinger gekoppeld aan een duidelijk 'nee, genoeg' moet volstaan. De hond moet bij alles leren wachten tot het jouw tijd is om aandacht aan haar te besteden. Jouw 'nee' is altijd nee. Niet 'nou vooruit dan maar', wat veel te vaak bij mensen het geval is. Je hoeft de hond niet te belonen voor van alles en nog wat. Dan zou het zelfs kunnen gebeuren dat de hond gaat blaffen om vervolgens als ze tot stilte gemaand wordt een beloning of snoepje te kunnen incasseren.

Het blaffen als je met iemand staat te praten is dus een gevolg van te veel foute aandacht op alle fronten. DAT moet je dus indammen, dan gaat ook dat geblaf over.(vinger opheffen, nee zeggen en verder negeren.)
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens.
Ik vind dat een tikje ook wel mag als het anders niet helpt. Je moet weer de baas worden..................
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord, plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens!