eten katten mais ?

lusten ze het en is het goed voor hun

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kat in het wild eet geen maïs [ze kunnen het niet oogsten en ook niet koken], dus geen maïs, is niet goed voor ze. Een kat eet vogels, muizen, vissen : vlees dus.
Vlees voor de kat: kip, kippenkuikens, vis, rundvlees. Geef NOOIT varkensvlees, echt NOOIT. Als je je kat nat voer [blikvoer] wilt geven, dan moet je opletten hoeveel "tarwe" er in verwerkt zit, hoe meer hoe slechter. Tarwe is een opvuller, dat vult de maag tijdelijk en daarna wordt het uitgepoept, er zit niets in voor de kat, het is niet voedzaam. Als je harde brokken wilt voeren, dan kun je ook opletten wat er in zit. Onthoudt dat het duurste voer niet per definitie het beste voer is. Ga naar een goede dierenwinkel en vraag daar advies. Mijn advies is wissel af wat je geeft, wat ik zelf doe is als ik een kip in de pan heb, geef ik mijn kater een maaltijd kippevlees, eet ik vis, krijg de kat vis te eten, hebben wij rundvlees op het menu, ik koop iets meer en de kat krijgt ook daar een maaltijd van. Ook heeft hij de hele dag harde brokjes staan, niet altijd dezelfde, ook hierin afwisseling. Wij mensen eten ook niet altijd hetzelfde, dag in dag uit! Een goed, niet duur merk harde brokjes is Prins, bij de dierenwinkel te koop. Nog even een algemeen advies: een kat heeft zo’n klein maagje, dat hij 15 à 20 keer op een dag iets eet, TWEE of zelfs DRIE maaltijden op een dag zijn veel TE WEINIG… dus altijd brokjes en niet vergeten: dagelijks vers water.

Antwoorden (3)

Er zijn veel katten die maïs lusten, maar ik weet niet helemaal zeker of het ook goed voor ze is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mais zou niet goed zijn voor katten:
Wat mogen katten eten en wat niet?
Wat zijn goede brokjes voor kittens? En wat doe je als je volwassen kat kittenvoer eet? Zijn tussendoortjes eigenlijk wel goed, en melk? Lees hier alles over voedsel van katten, wat is giftig voor katten en wat mogen ze wel eten?

Als je de bron opend zie wat katten zeker niet mogen eten en daar staat ook mais bij en maiszetmeel.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe zit het dan met deze kattenbrokjes met 40% mais?
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_droog/defu/83275#more
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LGA, als bij de ingrediënten 40% mais staat dan zit dat er echt wel in hoor.Je mag niet zomaar leugens vertellen daarover volgens de wet. In het meeste kattenvoer wordt tarwe (goedkoper) of rijst (wat duurder) gebruikt en bij dit biologische merk dus mais. Ik kan me niet voorstellen dat katten ziek worden van die mais, want dat merk bestaat al jaren.
Het wordt gebruik als bron voor koolhydraten (net als tarwe of rijst) en niet omdat mensen de mais zo mooi vinden. De reden voor sommige fabrikanten om rijst of mais te gebruiken is omdat sommige katten allergisch reageren op tarwe die veel in de goedkopere producten zit. De goedkopere merken bevatten meer koolhydraten dan de duurdere. Tarwe is nu eenmaal goedkoper dan vlees.
Een kat is een carnivoor dus staat mais niet op hun menulijst. Soms zit het in allerhande nat voer en dan nemen ze het wel ( keuze heeft de kat normaal niet, die haalt buiten liever een vogeltje of een muis) maar hun darmen zijn eigenlijk te kort om plantaardig voedsel goed te verteren en op te nemen.
Dus geef het niet omdat het zo goed voor hem is. Dat wil niet zeggen dat ze sommige niet-vleesproducten niet lekker vinden: een van onze katten was gek op cashewnoten en een andere dol op bruine bonen en chips is ook altijd een topper en kaas!!. Maar hoofdvoedsel is vlees of vis of gevogelte. De voedingswaarde van plantaardig voedsel gaat om zo te zeggen aan hen voorbij.

Toegevoegd na 4 uur:
Je ziet een kat regelmatig gras eten. Eet hij dat? Jawel, maar hij spuugt het ook allemaal onverteerd weer uit, samen met onverteerde haren etc. Het lichaam maakt korte metten met ongewenste voedingsmiddelen en wat toch in de darm terecht komt wordt onverteerd weer uitgepoept.
Zoals we weten: een kat heeft knipkiezen en geen kiezen die kunnen kauwen. Vlees wordt verscheurd en in brokjes ingeslikt.