mijn jonge parkiet eet niet, wat nu?

Hallo,

Ik heb gister een (heel rustig) parkietje gekocht en ze is 6 weken oud.
Ik heb haar samen gezet met mijn kanarie (geen zorgen ze kunnen het goed vinden en maken geen ruzie).
Natuurlijk heb ik ook kanarievoer en parkietenvoer apart, kanarie snoepjes en parkieten snoepjes apart, en heb voor alle 2 strosgierst.
Waarom eet ze niet en wat kan ik doen?
En hoelang kunnen parkieten zonder eten?

Mvg,
Shamira

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19K

Het beste antwoord

De omzetsnelheid van voer bij vogels is heel groot, dat wil zeggen, dat ze de hele dag door kleine porties eten. Een rustige vogel verbruikt weliswaar minder, maar niet eten is een heel slecht teken.
Je kunt haar met een spuitje bijvoeren. Daartoe maak je een heel dunne pap van brinta of nutrix met water en spuit dat in het bekje. Je moet eerst waarschijnlijk de snavel zelf openen tot ze de smaak te pakken heeft. Dat voorkomt dat ze doodhongert. Doe dat voorlopig meerdere malen per dag totdat je ziet dat ze ook ander voer gaat scharrelen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Ivana,
dankuwel voor uw antwoord.
Ze eet wel gelukkig strosgierst,
En met het spuitje bijvoeren zal ik zeker proberen mvg,
Ivana
10 jaar geleden
Trosgierst is ook prima voer, dan komt de rest vanzelf.
Ivana
10 jaar geleden
Parkieten drinken maar heel weinig. Er zijn mensen die hun parkieten nooit zien drinken. Gewoon iedere dag schoon water geven is genoeg. Over drinken geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps, dacht dat het strorsgierst heette..
Oke hartelijk dank voor al uw informatie! mvg,

Andere antwoorden (5)

Een parkiet kan best een paar dagen zonder eten. Gooi wat voer op de grond, misschien kan de parkiet het voerbakje nog niet vinden. Ook wat zaad op je vinger doen en de parkiet het daarvan af laten eten, kan helpen. Maak je je zorgen ga dan met het beestje naar de dierenarts, eet ze een dag of 3 niet, dan moet je dat zeker doen. Let er wel op dat de parkiet drinkt, dat is belangrijker. Als hij een beetje gewend is gaat hij wel eten waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Crea,
Goed idee om wat voer op de grond te gooien!
De strosgierst is ook op de grond en dat eet ze wel gewoon alleen ik denk niet dat dat haar buikje vult. En hoe kan ik haar laten drinken? want drinken doet ze ook niet echt. Mvg,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer hem wat groenvoer te geven, dat kan bijna alles zijn, wortel, mandarijn(oranje), prei, appel, peer of meloen, de enige groente of fruit die je parkiet niet mag geven is Avocado, dat is giftig voor een parkiet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet ik de groente of fruit wel heel fijn en klein snijden zeker?
Want ik denk niet dat ze zelf zulke grote stukken kan eten met haar snaveltje? mvg,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, snipperen of raspen, laat het niet te lang in de kooi staan, want het bederft snel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke,
ook u hartelijk bedankt voor uw informatie! mvg,
Hij krijgt vanzelf echt goed honger totdat hij gaat eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom je parkietje niet eet is simpel: stress.

Parkietje komt vast net bij de ouders vandaan, en wordt bij een vreemde kanarie in een hokje gestopt.

Je zult me vast niet aardig vinden, maar ik vind het dierenmishandeling.
Een kanarie en een parkiet horen niet samen te leven, en dat ze nog geen ruzie hebben komt door het feit dat de parkiet nu stress heeft.
Als je kanarie over een tijdje, een pootje minder heeft, weet ik wel hoe dat komt...

Een parkiet bijt een kanariepootje er zo vanaf, als ze een keer ruzie hebben, of te wild met elkaar spelen...

Een parkietenkooi en kanariekooi zijn ook heel verschillend. Bij een kanariekooi zijn de tralies vaak verticaal. Bij een parkietenkooi zijn de tralies meestal horizontaal zodat de vogel kan klimmen. Een kanarie kan niet zo goed klimmen...

Denk je echt dat de vogels er rekening mee houden of jij hun voer apart geeft?
Ze zullen eten wat ze lekker vinden, ongeacht of dat goed voor ze is.

Wat nu?

Ga alsjeblieft snel naar de openbare bibliotheek om daar een boek over kanaries en een boek over parkieten te lezen.

Als je van je vogeltjes houdt en ze een lang en gezond leven gunt, ga dan snel wat boeken lezen over het houden van vogels. Want waar je nu mee bezig bent is vast heel goed bedoeld, maar erg zielig voor je vogeltjes!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dierenmishandeling is het gewoon niet.
Ze hebben een super grote kooi voor zichzelf. En mijn parkiet begint langzaam aan te eten door het idee van Ivana en Crea.
Maar ik ga vandaag boeken halen over parkieten en kanarie's.
Alsnog bedankt voor de info. Mvg.
Zes weken is nog te jong om bij de ouders weg te gaan ik kweek parkieten en laat ze pas weggaan op 8 weken.
Een een kanarie en parkiet kan nooit goed gaan als je parkiet ouder is gaat ze heel zeker je kanarie vermoorden (kijk maar eens naar de bek van je parkiet en die van je kanarie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Parkietjes mogen pas weg als ze 8 weken oud zijn deze heeft papvoeding nodig of hij/zij trekt het niet lang.