Hoe kan je de roedelleider worden van de hond?

Ik woon bij mijn ouders en heb al een poosje een eigen hond. Hij doet het prima en luistert goed maar mij en mijn vader. Maar het was de bedoeling dat specifiek ii de echte roedelleider zou worden en niet mijn vader.

Stel je voor ik loop de ene kant uit en mijn vader de andere kant. Dat loopt die mee met mijn vader wat niet de bedoeling is.

Kan ik de hond nog zo veranderen dat hij mij ziet als roedelleider. Hij is nu 3 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat gaat niet lukken.

In een gezin is de hond van iedereen en niet van iemand in het bijzonder.
Naar de hond toe heeft iedereen een andere taak en verhouding. Het is niet alleen het eten geven en het uitlaten. Het draait niet alleen om spel en hondenschool. Het is een optelsom van karaktereigenschappen waarom de hond meer aan een bepaalde persoon hangt dan aan een ander lid van de familie.

Met commando's verander je daar niets aan, in tegendeel. Gun je vader en de hond hun gezamenlijke band en wordt niet jaloers als de hond met je vader meeloopt. Als jullie samen het huis verlaten en de hond loopt met je vader mee, dan is het aan hem om de hond te vertellen dat hij even naar zijn werk gaat (bijvoorbeeld) en dat de hond jou moet volgen.

Denk er om dat jaloezie een menselijke fout is en dat honden daar niet in geïnteresseerd zijn. Bouw een goede band met je hond op door, als je met hem bezig bent, stabiel te zijn en betrouwbaar. Daar gaat een hond voor. Een tevreden baas is een stabiele baas en als jij wrevel voelt over het gedrag van de hond (je vader verkiezen boven jou), dan heeft dat zijn weerslag op het gedrag van de hond.
Niet boos worden om wat ik geschreven heb hoor, het is de pure waarheid.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is het hem juist. Mijn vader heeft niet zoveel tijd als ik om de hond uit te laten en hij wil graag dat ik de roedelleider word voor de hond. Maar bedankt voor je goede antwoord
Ivana
10 jaar geleden
Maxxie, laat dit antwoord aan je vader lezen. Hij zal begrijpen dat het dus niet aan jou ligt dat hij de uitverkorene van de hond is. Het heeft niets te maken met uitlaten, eten geven enzovoort. Dat denken mensen vaak en slepen dan de wet van Maslow erbij als bewijs, maar er zijn heel andere krachten (zelfbewustzijn, karaktersterkte, evenwichtigheid enz.) die meer bepalend zijn om iemand de leider en uitverkorene van de hond te doen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dikke plus voor je duidelijk uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje dik verdient

Andere antwoorden (3)

Ja, dat kan nog, neem geheel de leiding over je hond, je vader mag de hond geen commando's meer geven, niet meer voeren en niet meer straffen of belonen. Dat ga je vanaf nu allemaal zelf doen. Dan accepteert je hond jou als leider. Wees hier wel consequent in en vraag je vader dat ook te zijn. Ga ook bij voorkeur met je hond naar een hondenschool, zodat jullie samen op cursus gaan, dat is leuk voor de hond en leuk voor jou, dit zal jullie band ook versterken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat werkt niet want iedereen die in een huis woont is samen de leider over de hond. Als die vader geen commando's zou mogen geven en niet voeren etc betekent dit dat de vraagsteller altijd thuis moet zijn als zijn vader (en moeder) thuis zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je op deze manier een soort van 'gemaakte' situatie creëert. Een hond kijkt niet zozeer naar wie wat te zeggen heeft, maar naar houdingen. Tenzij zijn vader opeens een stuk stiller wordt en zich naar maxxieboy20 onderdanig gaat gedragen, en dit ook structureel blijft doen, zal de hond misschien denken dat maxxieboy20 de leider is. Maar dat lijkt me nooit vol te houden. Ook als maxxieboy20 de voornaamste vriend wordt van de hond, zal de hond nog steeds doorhebben dat de vader daar in huis de baas is.
Dat gaat niet lukken omdat jij dan altijd thuis moet zijn als je vader of moeder thuis is. Verder zou je vader zich dus nooit meer met die hond moeten bemoeien dus ook niet uitlaten en hem straf geven of eten geven. Dat moet jij altijd doen en je moet er dus ook altijd zijn om de roedelleider te worden.

Jij kunt pas weer de roedelleider worden als je op jezelf gaat wonen en DAN zal het ook heel snel gaan. Dit verander je niet meer zo (tenzij je dus altijd thuis bent).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet hoe het werkt. Zoals Ivana ook al zegt, is de hond van iedereen. Voor een hond werkt het niet zo dat hij het bezit is van de ene persoon en niet van de andere persoon. De hond ziet het hele gezin als de roedel waar hij toe behoort, en ziet dat jouw vader de leider van het gezin, oftewel de roedel, is. Dit is een gegeven, totdat hij een reden ziet dat jij de rol van roedelleider overgenomen hebt.

Kortom je zal een gezins-/roedelsituatie moeten creëren waarin jij de leider bent. In de meeste normale gevallen (ik ga er in deze maar even van uit dat er geen situatie zal zijn waarin jij de baas zal zijn over je vader) betekent dat dus dat dit alleen het geval zal zijn wanneer je samen met hem ergens anders woont, en jij de baas in die thuissituatie bent.