Uiteraard is poep "een bemesting", maar de vraag is of het een geschikte bemesting is.

Hondenpoep (net zoals poep van welk andere carnivoor of omnivoor dan ook) bevat veel meer onverteerde eiwitten dan poep van planteneters. Dat is logisch.
Daarnaast, de darmen van carnivoren bevatten een andere soort flora (lees: bacteriën) dan de darmen van planteneters, en hierdoor zijn de vezels en andere moeilijk verteerbare elementen redelijk intact in de uitwerpselen van carnivoren.

Het 'teveel' aan eiwit, samen met de grote hoeveelheid onverteerd vezelrijk materiaal zorgt voor de kenmerkende stank van hondenpoep: er zitten heel veel stikstofrijke componenten waardoor de pH relatief hoog is, en tevens zal deze poep snel gaan bederven en andere metabolieten produceren die de planten kunnen schaden.
Daarnaast duurt het langer voordat de vezels afgebroken worden en de poep "verdwijnt".
Poep van planteneters is meteen geladen met bacteriën uit de darmen die gespecialiseerd zijn in het afbreken van vezels, dus 'verteert' heel snel in het milieu, en er ontstaan tevens veel bruikbare stoffen voor de planten en minder schadelijke producten.

Er is nog een belangrijke reden om geen hondenpoep over je tuin te strooien: in de uitwerpselen van carnivoren kunnen eitjes zitten van parasieten die ook de mens kunnen besmetten. Met name voor kinderen die vaak met hun handen de grond aanraken en hun vingers in de mond stoppen kan dit levensgevaarlijk zijn.
Uiteraard kan koemest ook eitjes van parasieten bevatten die ook de mens kunnen infesteren, maar in de regel zijn planteneters dragers van voor de mens minder gevaarlijke parasieten dan carnivoren.

Dus samenvattend: mooi bedacht, maar toch geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, met name de laatste alinea hoopte ik te vinden tussen de antwoorden! Honden- en kattenpoep mag om die reden helemaal niet in de groene afvalbakken gegooid worden. Vergeet ook de Giardia parasiet niet, deze is ook overdraagbaar op mensen. Mensen moeten de uitwerpselen gewoon zo veel mogelijk opruimen.
+ van mij!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Viridiflavus
Inderdaad, na *grondige* compostering, want met name de eitjes van nematoden kunnen heel wat hebben.

Andere antwoorden (4)

Iedere poep is geschikt als mest. Welke poep wordt toegestaan voor bemesting hangt van het land af.
Robby BB

Toegevoegd na 6 minuten:
In iedere poep zitten voedingsresten die goed zijn voor de bodem.
Wel mee oppassen met verse poep want daar kunnen ziektekiemen inzitten die ongezond zijn voor de mens.
Ook is het altijd beter om de poep eerst bv mee te laten verwerken in bv een composthoop. Zo wordt de poep afgebroken tot de bruikbare produkten BB. Als je hem vers gebruikt dan moet dit proces nog plaatsvinden op de plaats waar je hem nodig hebt. Dat duurt toch een tijdje {maanden] zodanig dat hij feitelijk maar het volgende jaar effect heeft
Robby
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ook in hondenpoep zitten onverteerde stoffen, die als bemesting kunnen dienen voor je lapje grond. Dus ipv koemest kun je ook hondenpoep of zelfs mensenpoep gebruiken.
10 jaar geleden
Hondenpoep heeft een erg slechte invloed op het stadswater, omdat mensen de honden meestal in de graskanten van het sierwater laten poepen. Daardoor wordt het water overbemest en onstaan er problemen met eendekroos, blauwalgen en botulisme. Daardoor treedt vaak vissterfte of vogelsterfte op en de onderwater flora en fauna wordt erg armetierig. Samen met eendjes voeren is het een grote belasting die eenvoudig te voorkomen is, door de poep in een plastic zakje te gooien, en daarna in een prullenbak of bij het vuilnis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had dezelfde vraag over kattenpoep.
Wij betalen 10 euro voor 20 kg kattenbakkorrels, en afval dat in de container gaat moeten we nog per kilo betalen.
Maar iedereen vertelt mij, dat in de tuin gooien als mest niet gaat werken. Koeien en andere dieren waarvan de mest op het land gebruikt wordt, zijn planteneters. Honden en katten zijn vleeseters en hun poep is niet bruikbaar, je verpest je grond ermee.
Heel jammer.