Is caramel in kattenvoer schadelijk voor katten?

Ik zag dat er in verschillend kattenvoer 'suiker' was verwerkt. Omdat ik weet dat katten ziek kunnen worden van de koolhydraten in suiker, heb ik mijn vraag voorgelegd aan de consumentendienst van een supermarkt die in al haar kattenvoer 'suiker' had verwerkt. In het antwoord kreeg ik te horen dat het om gecarameliseerde suiker ging, waardoor de koolhydraten ervan niet door de kat werden opgenomen.

Ik vraag mij vooral af wat de schade op lange termijn voor een dier kan zijn. Ik ben namelijk heel bewust bezig met de gezondheid van mijn kat. Mijn insteek is: Goed voedsel, goede verzorging, dat zijn de twee speerpunten waar ik mijn kat zo gezond mogelijk mee kan houden. (Beweging en sociale omgang e.d. krijgt het dier hier genoeg.)

Ik hoop dat er iemand is op goeievraag die hier veel over uitgezocht heeft of expert is op dit gebied en mijn vraag kan beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Katten- en hondenvoer bevat vaak karamel, inderdaad, en dat doen ze om een aangename donkere kleur te geven dat de suggestie opwekt van eiwitrijk, sappig, gezond, vleesrijk voedsel. Zonder karamel zou voer grijzer en minder aantrekkelijk donker van kleur zijn.
Karamel wordt inderdaad verkregen uit suiker. Kan je ook zelf maken thuis, en je hoeft maar erg weinig te gebruiken voor een donkere kleur.
In ons voedsel (voor mensen) vind je ook karamel in allerlei levensmiddelen, vaak onder de mom van E-150. Je vindt het in bruinbrood, whisky, coladranken (daarom is cola donker)... noem maar op.

Karamel, hoe eenvoudig dan ook te maken, is een buitengewoon complexe mix van stoffen die ontstaan door de verhitting van eenvoudige suikers (doorgaans tafelsuiker), die afbreken door de hitte, en dan nieuwe stoffen vormen. Je kan dus niet zonder meer ervan uit gaan dat het effect van karamel hetzelfde zal zijn als van suiker.

Het is bekend dat katten niet te veel suiker (en dan bedoel ik mono- of disachariden zoals tafelsuiker) mogen eten, maar voor je geruststelling: de hoeveelheid natuurlijke suikers in de voeding is groter dan het beetje karamel die de blikjes bevatten, zeker de blikjes van goede kwaliteit. Daarnaast, niet alle componenten van karamel zijn verteerbaar, dus die zal je kat simpelweg niet absorberen, en die zullen vanzelf verdwijnen via de achterkant.

Nog een weetje: de maximale hoeveelheid karamel (of welke andere kleurstof dan ook) in levensmiddelen voor humane consumptie is wettelijk bepaald, maar niet voor voedsel voor gezelschapsdieren (lees: katten-, honden- visvoer...) Ik zou daarom geen al te goedkope, en geen al te bonte voer kopen voor mijn huisdier. Het zal wel legaal zijn, maar of het zo gezond is voor je dier...

In ieder geval mooi dat je zo betrokken bent bij het dieet van je dier, was dat maar altijd zo, ook voor kinderen, niet alleen huisdieren...!!
Veel plezier met je kat!