Hoe kan het dat mijn vis af en toe op het water drijft maar wel gezond is?

Af en toe als ik in de vijver kijk, drijft mij vis een soortvan door het zweefalg heen, maar als ik hem aanraak gaat ie langzaam weg, dan n paar minuten laten zwemt hij weer op volle snelheid. Uitleg?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk zitten er veel te veel algen in uw vijver waardoor uw vis belemmerd wordt om te zwemmen en er zich moet door spartelen, daarbij gaan ze soms even stoppen om krachten op te doen alvorens verder te zwoegen.
Eens erdoor, met of zonder uw hulp, zwemmen ze terug normaal rond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom groeit er zweefalg in een vijver? Is het schadelijk voor de vis?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theobn heeft al een uitstekend antwoord gegeven ivm die algen.
Of dat schadelijk is voor de vissen?, ja natuurlijk, zeker op lange termijn want uw waterkwaliteit is naar de filistijnen.
Het water in de vijver is zuurstofarm en heeft een te hoog stikstof gehalte, vermoedelijk zelfs een te hoog nitraat gehalte.

De zweefalg is een teken van een te hoog stikstofgehalte, de zweefalg houdt ook een goede wisseling van water met zuurstof van boven naar beneden tegen, hierdoor ontstaat een zuurstof te kort onder in de vijver en een iets betere toestand in de bovenlagen, hierdoor komt de vis boven in zwemmen.

Zorg er voor dat u tenminste 1/3 van het water vervangt en een filter hebt dat al het vuil uit het water verwijdert, vergeet niet het vuil van de bodem te verwijderen, dit is vaak de grootste boosdoener, het bestaat voornamelijk uit rottend materiaal en uitwerpselen van de vis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is een perfect antwoord ivm de algen maar zegt niets over het gedrag van de vis maar toch een plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je goed leest schrijf ik toch duidelijk dat de vis te weinig zuurstof krijgt, zeker dieper in de vijver.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helemaal mee eens. als de vis beneden te weinig zuurstof krijgt, komt ie naar boven.
snel water verversen en filteren.