Waarom 'kletst' mijn kat terug als ik iets vraag?

10 jaar geleden
2.3K
Amadea
10 jaar geleden
Zie het antwoord van Rieneke op http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/miauwt-kat.115972

Het beste antwoord

Katten 'kletsen' eigenlijk maar in twee situaties: als ze moeder zijn van een nest, of als ze zelf in een nest zitten. Volwassen katten zingen en schreeuwen wel, maar kletsen niet of nauwelijks.
Katten die bij mensen wonen, vormen een geval apart. Eigenlijk verlaten zij nooit het nest. Het is niet altijd duidelijk hoe zij ons zien: soms lijkt het wel alsof zij denken dat wij de moederpoes zijn, maar soms lijkt het ook wel alsof ze ons als kittens beschouwen. Misschien als mede-kittens. In ieder geval is die situatie voor hen reden genoeg om nooit helemaal volwassen te worden, en gezellig tegen ons te blijven kletsen. Het is een sociale bezigheid, net als likken en kopjes geven.
Wat een heel speciaal geluid is, is het Mrrrrrr! Het is een begroeting, zowel aan medekatten als aan ons.