Heb 2jarige Teckel gratis gekregen.Niet opgevoed,luistert wel,als het zo uitkomt.Trekt ook met aande lijn.Komt het ooit goed?

Heb 14jarige Jack Russel,van pup af aan en luistert perfect.Gratis opgehaald teckel,2jaar,heel lief maar niet opgevoed en krijg hem niet zover dat hy byv niet trekt aan lijn.Gilt ook als hy hond ziet,,en valt ze aan.dus kan niet los lopen in park.Ben honden gewend en kan niet 1 met ander vergelijken maar moet wel luisteren ivm samen in tas op fiets en gewoon lekker v hemzelf ook.Hy wil wel luisteren maar snel afgeleid.Is het waar dat teckels moeilijker op te voeden zijn,door hun eigenwijs zijn?mensen met teckels kijken ook al verbaasd als hy zo tekeer gaat,en zijn vrij rustig.geduld,geduld.zal ik hem ooit net zo krijgen als mn eigen hond?is teefje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel succes!!!;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haal een boek van Cesar Milan uit de bieb en ga met je hond op hondentraining.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het altijd geldt, maar ook onze teckel is vreselijk lastig op te voeden. Honderd keer oefenen en dan nog vaak alleen doen waar 'ie zin in heeft. Maar ze zijn wel errug leuk ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een tekkel is goed te trainen. Je moet alleen weten waar ze echt warm voor loopt. Ga met deze hond naar een goede hondenschool. Zij kunnen beoordelen of ze jou kunnen helpen of dat je professionele hulp nodig hebt van een gedragstherapeut. Veel geduld en trainen. Zelf een Duitse herder. Niet gesocialiseerd, geschopt en geslagen. Heeft nu "alleen" nog mast dat secuurst naar andere honden (was 14mnd is nu acht). Het wordt beter met de juiste hulp, maar garantie dat het helemaal goed komt is er nooit. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Teckel, mast = maar en secuurst(?) is uitvalt...

Het beste antwoord

Als je al zolang een hond hebt, weet je dat je CONSEQUENT moet zijn en blijven.

Eerst en vooral moet je hem NU gaan opvoeden door aan de lijn continue ZIJN AANDACHT op te eisen, hem GEEN TIJD GEVEN om zich op te winden, te focussen en in zijn geval te gaan gillen.

Opvoeden doe je WOORDELOOS, zijn naam gebruik je NIET... opvoeden doe je door OVERWICHT, door ervan uit te gaan (in je hoofd) dat bijv. de hond naast je knie blijft of van de bank afgaat... : POSITIEF DENKEN en niet twijfelen. Niet zeggen : we gaan 't PROBEREN, NEE je zegt : we gaan 't DOEN!!

Eerst moet je bereiken dat er wederzijds respect is, vertrouwen is en daarna kan je bouwen.

Wanneer je wandelt, laat je de Jack R gewoon haar gang gaan en houdt de teckel naast je knie aan de lijn, ontspan en houdt de lijn kort, maar niet strak. Zodra hij afgeleid wordt door iets "spannends", een HOND, en de oren gaan naar voren of omhoog, onmiddellijk aan de lijn opzij trekken, NIET NAAR ACHTEREN.

Houdt dit vol.

Het punt is dat je in actie moet komen VOORDAT teckel zich gaat opwinden (gillen), geef hem de kans niet in die fase te komen, want dan gaat hij van een schaal 1 op 10 als hij op 4 staat ineens door naar 7 of 8 en is dan zeer dichtbij de 10 = aanvallen!!

AFKAPPEN DUS en dat doe je door zijn AANDACHT OP TE EISEN.

[Denk nou niet dat je er bent met alleen buiten opvoeden, ook binnen met bijvoorbeeld eten, zal je hem moeten sturen. Agressie tonen bij zijn eetbak is ook NIET GOED. Ook dat is te corrigeren. Daarnaast moet hij een eigen plek/mand hebben, als hij uit zichzelf, misschien kan het niet is hij te klein, op de bank springt bijvoorbeeld of op bed, moet je hem niet toelaten, Jij BEPAALT of en wanneer teckel op de BANK of op BED mag komen!!! Jij bent de ROEDELLEIDER!! ]

Toegevoegd na 5 minuten:
Antwoord: Ja, natuurlijk komt het goed, hij is de eerste 2 jaar niet opgevoed, maar door een "ik doe het op mijn manier" hondenliefhebber hopelijk met veel liefde (botjes en hondensnoepjes) vertroeteld, ongetwijfeld hield de vorige eigenaar veel van het hondje, maar opvoeden daar werd geen tijd aan besteed, kennelijk. (Ik heb een buurvrouw die ook zo is...).

Succes en houd vol!

Toegevoegd na 4 uur:
Ben vergeten in te gaan op je vraag of teckels eigenwijs zijn. Ja, inderdaad, teckels zijn ontzettend eigenwijs, maar daarom is het nog niet onmogelijk om ze te trainen! Iedere hond is te trainen/op te voeden of liever : iedere hond is te begrijpen en te sturen, wij mensen noemen dat dus opvoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vondt alle antwoorden goed.twijfelde tussen deze en laatste,gaf me advies over boek van Ceasar Milan.Gaat al stuk beter en gaat helemaal goed komen.Bedankt voor jullie antwoorden en vond jou tips de beste

Andere antwoorden (2)

Een teckel kan je niet vergelijken met een Jack Russel, maar zoals in het vorige antwoord al gezegd, je moet de teckel nu gaan opvoeden. Zolang er ook teckels in de GG-wedstrijden meedoen, zou het goed moeten komen. Begin zo snel mogelijk aan een cursus Groene Hond, speciaal voor honden die nog nooit een cursus hebben gedaan. De instructeur kan je ook voor in huis goede adviezen geven. Succes!
jodyenboyke
11 jaar geleden
Even antwoord op je vraag of teckels moeilijker zijn op te voeden. Ja dat zijn ze, moeilijker opvoedbaar dan b.v. een Golden retriever. Maar dat heeft een reden.
Teckels zijn honden die bij de jacht zelfstandig moeten optreden. Het zijn dus honden die een zekere mate van onafhankelijkheid ingebouwd hebben gekregen. Dus als ze geen goede leider hebben, zullen ze hun eigen plan trekken.
De kunst is dus goed te laten merken dat jij de leiding hebt en je weet best dat daar heel wat mogelijkheden voor zijn (als je zoals gezegd honden gewend bent).
Het trekken is daar ook een gevolg van: ze nemen graag het "voortouw". De leiding dus.
Vraag voor je verjaardag het boek van Cesar Millan (de hondenfluisteraar) : De leider van de roedel. Je mag het ook zelf kopen. Voor 14,95 heb je een schat aan informatie over van alles en nog meer. Er zal een wereld voor je opengaan en binnen twee maanden heb je een opgevoede teckel.
Succes.
Ivana