Kun je betadine gebruiken bij een konijn?

Voor een ontstoken wondje. Ik ben er al veel voor bij de dierenarts geweest, maar die weet t ook niet meer.

11 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (3)

Het kan zeker een optie zijn als het wondje nog niet door de dierenarts ontsmet is. Maar als je ten einde raad bent kun je het altijd proberen. Betadine heeft namelijk een ontsmettende werking. Wat je wel het beste kunt doen is de betadine verdunnen. Je moet het tot 1/10 verdunnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit kan. Wij gebruiken het ook als ons konijn een klein wondje heeft. Zeker als het een wondje is waarvoor je niet naar de dierenarts hoeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij gebruiken bij onze dieren Nixal Blauwspray (via dierenarts). Ooit een keer gekregen voor het paard dat een wond had en gewoon bij de kip ook een keer gebruikt toen die door een andere kip mishandeld was. Het werkte goed dus als nu 1 van onze dieren (cavia/konijn/zelfs hamster en hond) een wond heeft spuiten we dit er op. Werkt altijd alleen schrijft een dierenarts dit niet voor omdat het ooit is uitgevonden voor infecties aan poten bij schaap of rund. Als de bus leeg is halen we weer nieuw; zo handig om in huis te hebben :-)